Innskrenking av kommunenes rett til å bestemme skjenketidene

Den rødgrønne regjering foreslår at staten skal redusere kommunenes anledning til å bestemme skjenketidene. Venstre i Kristiansand er uenig i det. Dag Vige mener at kommunestyret selv må få bestemme tid for skjenking i egen kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Han mener det må tas lokale hensyn når åpningstidene skal bestemmes. En statlig standard for maks åpningstider er ikke veien å gå. Det bør f. eks. være anledning for Sirdal kommune å gi Sirdal høyfjellshotell anledning til å ha vide åpningstider, dersom de lokale folkevalgte ønsker det.

Selvfølgelig er det viktig å drive en aktiv ruspolitikk. Rus er et kjempestort samfunnsproblem der regulering av utstedenes åpningstider kan være ett av flere virkemidler en kan ta i bruk. Dag Vige mener det er riktig å ha mer restriktive åpningstider i byområder der vold i tilknytning til skjenkestedene er et problem. Erfaringene fra Kristiansand tyder på at det er riktig. Tilbakemelding fra Agder politidistrikt er at utviklingen i anmeldt vold i Kristiansand sentrum har hatt en positiv utvikling siden skjenketidene ble endret 1. august 2008. Til nå har politiet registrert en nedgang på 15.2 %, sett i forhold til samme periode i fjor.

Venstres forslag til høringsuttalelse ble nedstemt med 5 mot 8 stemmer:

Kristiansand støtter ikke forslaget til endring i alkoholloven om å innføre innskrenket maksimaltid for skjenking av alkohol med en time alle dager.

Ulike kommuner har ulike ruspolitiske utfordringer.

Den enkelte kommune bør derfor selv kunne bestemme skjenketidene, tilpasset de lokale forhold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**