Vi må ta arbeidsgiveransvar

I sin budsjettale la gruppeleder Jon Gunnes vekt på at bystyret må ta ansvar som arbeidsgiver. – Et høyt sykefravær er negativt både for den enkelte ansatte som rammes og for kommunens økonomi, og det er på tide at dette får hovedfokus hos alle ledere i kommunen, sa Gunnes. Hele talen kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Prioriterer de svakeste
Venstre og KrF legger med dette frem sine forslag til endringer i budsjett og økonomiplan. Rådmannens forslag vil ramme de svakeste gruppene i Trondheim på en urettferdig måte. Dette prøver Venstre og KrF og rette noe på og vi er svært skuffet over at det rødgrønne flertallet ikke gjør det samme selv om noen forbedringer også finnes i dette budsjettforslaget. Vi kommer tilbake utover debatten på hvilke områder vi mener vi har en bedre sosial profil enn de rødgrønne.

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

Økonomien i Trondheim har en stor utfordring når vi er blitt vant til å bruke avkastningen av kraftfondet til drift av kommunen. De grepene som nå er foreslått med at mer av avkastningen skal brukes til investering er bra og Venstre håper at vi ved senere økonomiplanvedtak kan få mer av denne medisinen, ja kanskje til og med en vaksinasjon som varer.

Potensiale for mer effektiv drift
Innsparingsforslagene fra Venstre og KrF bærer preg av at bedriften Trondheim kommune må ta nye grep. Bystyret som arbeidsgiver må sette opp klare føringer på antall ansatte, arbeidsmiljø og ikke minst effektiv drift. Effektiviseringskravet fra rådmannen og de rødgrønne består av redusert priskompensasjon og manglende kompensasjon for lønnsglidning. Dette betyr med mitt språk færre innkjøp og færre ansatte. Men hvordan skal man igjen klare å opprettholde et tjenestetilbud, jo konkret betyr det mer effektiv transportbruk, ta i bruk moderne hjelpemiddel slik at jobben kan gjøres hurtigere og nye innkjøpsavtaler som reduserer utgiftene. Konkurranseutsetting av noen tjenester er kanskje det enkleste og beste, men gjeldende praksis kan også gjøre oss blinde for nye tiltak i en hektisk hverdag. Kan antall møter, antall møtedeltakere og møtelengder kuttes? Kan det rett og slett jobbes smartere!

Sykefraværet må ned

Det må stilles krav til de som innehar lederstillinger i Trondheim kommune om å få ned sykefraværet på minst ett prosentpoeng på alle enheter. Jeg ser at de rødgrønne er bekymret for det høye sykefraværet. Det har Venstre vært lenge, men det blir bare fromme ønsker og vakre ord i dagens budsjettforslag fra de rødgrønne!

Sykehuskorridor

De rødgrønne er opptatt av at vi bruker mer penger innenfor noen tjenesteområder enn resten av kommunenorge. Hvilken by er egentlig denne A og tre s-er byen? Men på sykefravær er vi dårligst i klassen. Der har man utelatt en s!

Gjennomsnittlig sykefravær for alle kommuner i landet er 8,7 %. Hadde vi vært på dette nivået i Trondheim så hadde vi spart om lag 20 millioner og samfunnsregnskapet har vært på over 50 millioner i sparte utgifter. Hvorfor skal ikke Trondheim kommune ha en konkret målsetting som monner på dette området? Hvis lederen får dette som prioritert oppgave nummer en i 2010 så er jeg overbevist om masse penger spart og mer jobbglede. Bystyret må nå sette opp klare mål ellers så gjør vi ikke jobben vår som arbeidsgiver.

I IA-avtalen så har Trondheim kommune forpliktet seg til at sykefraværet nå skulle være på 7,8 %. Jeg skjønner at statsminister Jens Stoltenberg begynner å rasle med sabelen med strengere tiltak for å øke kravet om jobbplikt og nærvær og ikke fraværsrettigheter.

Bør vurdere sluttpakker
Jeg ser at DIA-bufferen (det interne arbeidsmarkedet) reduseres med 4,5 millioner i de rødgrønnes forslag forbi vi trenger 9 årsverk utover rådmannens forslag i helse og omsorg. Er vi sikre på at kravet til kompetanse finnes blant de overtallige? Venstre vil heller at de overtallige i det interne arbeidsmarkedet skal få en vitamininnsprøytning med sluttpakker slik at de kan få velge å kvalifisere seg gjennom høyere utdanning og dermed komme tilbake til kommunen etter hvert som vi trenger flere. En sluttpakkeordning kan bli et godt kvalifiseringsprogram som jeg forundrer meg over at ikke arbeidstakerorganisasjonene vil være med på å diskutere.

Samarbeid i sentrum
Det er andre gang vi i Venstre samarbeider med KrF i budsjettarbeid. Dette sporer til at sentrum i Trondheimspolitikken slett ikke er dødt. Vi har selvfølgelig at ønske om flere velgere ved neste valg, men det gjør ingen ting om vi også kunnet innlemme flere partier i vårt budsjettarbeid. Dere er hjertelig velkommen til å stemme sammen med oss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**