Trondheim Venstre ønsker å fortsette med formannskapsmodellen

Formannskapet i Trondheim utreder ulike modeller for politisk organisering etter valget i 2011. Trondheim Venstre har sendt sitt innspill til arbeidsgruppen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Jølle

Foto: Berit M. Jølle

Dette er brevet styret i Trondheim venstre sendte til arbeidsgruppen:

POLITISK ORGANISERING FRA 2011 — INNSPILL FRA PARTIET VENSTRE

Venstre ønsker å holde på det store politiske mangfoldet i det "politiske verkstedet" som bystyret og de øvrige politiske organer utgjør.

Politisk makt skal komme nedenfra. Borgerne som benytter sin stemmerett skal ha størst mulig sjanse til å bli representert i de politiske organer i kommunen ved at deres parti blir representert i bystyret. Flest mulig politisk engasjerte borgere skal kunne velges inn i de politiske organer — og politisk engasjerte borgere skal i størst mulig grad ha en eller flere representer i kommunes politiske organer å spille på. De politiske partiene skal i størst mulig grad ha mulighet til å påvirke de politiske beslutningsprosessene.

Venstre er av den oppfatning at formannskapsmodellen gir en bredere og bedre belysning av de ulike syn før beslutninger tas, og at dette er med på å sikre kvaliteten på vedtakene. En kommunal parlamentarisk modell medfører, etter Venstres syn, en fare for at vedtak fattes utenfor det offentlige rom, uten det nyttige samspillet mellom posisjon, opposisjon, media og den øvrige offentlighet.

Venstre vil derfor:
• beholde dagens størrelse på 85 medlemmer i bystyret,
• beholde dagens seks komitéer — dog bør disse vitaliseres, og de må ha en størrelse som sikrer en forsvarlig politisk behandling av komitéenes saker, og
• beholde formannskapsmodellen — dog bør antall medlemmer søkes redusert, uten at den politiske spennvidden i formannskapet reduseres vesentlig.

Venstre vil videre at det ses på antall hele og deler av stillinger som innehas av politikerne, for å finne hele eller deler av stillinger som kan inndras — uten at det går ut over den politiske og demokratiske prosessen. For eksempel kan det vurderes å ikke innvilge 40 % stilling for gruppeleder når partiet allerede har en 100 % stilling som formannskapsmedlem.

Dersom Bystyret skulle velge å gå bort fra formannskapsmodellen er det viktig at opposisjonens mulighet til å holde seg orientert og til å delta i det daglige kommunalpolitiske virket til enhver tid ivaretas. Venstre vil derfor foreslå, dersom en slik omlegging skjer, at alle opposisjonspartiene i bystyret skal være sikret en heltidspolitikerstilling (gruppeleder).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**