Vi må ta imot flere flyktninger

I forbindelse med budsjettbehandlinga foreslår Venstre og KrF at Trondheim skal ta imot flere flyktninger i økonomiplanperioden enn det rådmannen legger opp til. – De store bykommunene bør ta en stor og større del av ansvaret for å bosette flyktninger, siden vi har et tjenestetilbud som har større mulighet til å ta seg av en befolkningsøkning, sier gruppeleder Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fjell skole

Foto: Stine Bjørndal Osnes

KrF og Venstre mener at vi minimum må forplikte oss på å bosette det antallet Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) ber oss om. Det vil si 300 flyktninger i 2010, hvorav 50 er enslige mindreårige. Økt mottak av flyktninger fører til økte statlige tilskudd, og vi foreslår at disse tilskuddene fordeles på de områdene som i kommunen som får merutgifter som følge av økt bosetting, på samme måte som det rådmannen har foreslått i sitt budsjett.

Også i vår kommune jobbes det for lite med integreringtiltak i forhold til våre nye landsmenn. Her må vi ikke minst bli flinkere til å støtte opp om frivillige initiativ som kan skape en felles arena og dialog på tvers av grenser som geografi, språk, kultur, tro, alder og etnisitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**