Det positive er at man omsider får månedskort, slik at de få studentene og elever som flere ganger daglig benytter kollektivtilbudet blir belønnet. Men fortsatt dyre billetter for de som ikke er honnør eller barn, og fortsatt dyre og dårlige "ikke-daglig-bruker" ordninger, gjør at den brukergruppen som kjører mest bil kan med god samvittighet ovenfor lommeboken fortsette med dette. Bodø Venstre venter spent på fylkeskommunens og Bodø kommunes nye kollektivplan en gang på nyåret og med et såpass dyrt tilbud setter vi vår lit til at det snart i alle fall blir et kvalitativt bedre kollektivtilbud. Nytt rutenett, økt frekvens og at man i framtiden kan kombinere sykkel og buss i vår kommune kan kanskje bidra noe til økt kollektiv bruk. Men Bodø Venstre tror kollektivsatsene må ned til 20-25,- (også for tilfeldig brukere) skal man lykkes med å få bodøborgeren over fra matpakkekjøring til kollektivbruker.
Styret i Bodø Venstre 8.desember 2009