Regjeringens store miljøsvik!

Verdens nasjoner samles nå i København for å begrense de globale klimautslippene, i et forsøk på å hindre en akselererende global oppvarming. I en slik situasjon er det en del utfordring vi som nasjon må løse på hjemmebane, skriver Hans Martin Storø i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Innlegg – av Hans Martin Storø, fylkesstyremedlem i Nord-Trøndelag Venstre
Det bør være innlysende at vi må ta vår del av de utslippskutt som må foretas på globalt plan. Noe som bør innebære en reduksjon i Norges totale utslipp i størrelsesorden på 30-50 % i et 10-20 års perspektiv.
Utslippskutt i en slik størrelsesorden kan vanskelig gjennomføres uten en omfattende omlegging av transportsektoren, med omfattende bruk av fornybar energi til både biltrafikk, skipsfart og flytrafikk. Det er selvsagt mulig å endre vårt transportsystem med bl.a. utbygging av jernbanenettet for å redusere bil- og flytrafikken, men det er vanskelig å se at en slik satsning kan bidra til de nødvendige utslippsreduksjoner i det tidsperspektivet som vi her snakker om. Den eneste løsning som det er realistisk å gjennomføre er en omlegging av transportsektoren fra fossilt drivstoff til biodrivstoff. En slik omlegging krever utskiftning av hele bilparken her i landet. Biler som er solgt i de siste årene har motorer som ikke kan bruke biodrivstoff i større mengder enn maksimalt 10% i sammenblanding med minimum 90% fossilt drivstoff. Dermed vil et mål om omlegging til bruk av mer enn 10% biodrivstoff til biltrafikken her i landet, kreve at en vesentlig del av bilparken blir skiftet ut og erstattet med biler som kan bruke biodiesel eller E85.
Skal vi klare å gjennomføre en slik utskiftning av bilparken for å muliggjøre innføring av biodrivstoff i et slikt omfang som det her er snakk om vil det kreve en 15 års periode, under forutsetning av at det ikke skal innføres vrakpant i en slik størrelse at den stimulerer til utskiftning av biler før det rent teknisk er lønnsomt å vrake dem. Den avgiftslegging av biodiesel som regjeringen nå har gjennomført, gir som resultat at omsetningen av biodieselbiler stopper opp i Norge, og den nødvendige omleggingen av bilparken utsettes i minimum 4 år. Noe som bidrar til at våre akselererende klimautslipp forlenges i fire år lengre enn nødvendig. Selv om et påbud om økt innblanding av biodrivstoff i ordinært drivstoff kan bidra til en begrenset omsetning av biodrivstoff her i landet, og gi fabrikken Uniol i Fredrikstad mulighet til å overleve, vil det ikke være et bidrag av betydning til å løse våre klimautfordringer.
Den rødgrønne regjeringens avgiftsforslag er helt ødeleggende for muligheten til å gjennomføre utslippsreduksjoner som monner her i landet. Det er bråstopp i innfasing av kjøretøy med motorer som kan bruke biodrivstoff, og med det arbeidet for å etablere distribusjon av biodrivstoff rundt omkring i landet. Dette er et vedtak skreddersydd for å forhindre at det skapes et marked for biodrivstoff i Norge, og dermed også slå beina under arbeidet for å utvikle biodrivstoff som kan produseres med trevirke som råstoff. Når vi nå ser resultatet av regjeringspartiene sin valgpropaganda tidligere i år, er det svært mange velgere som bør føle seg sveket og bedratt av de tre regjeringspartiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**