Prioriterer kvalitet i skolen

Venstre og KrF prioriterer i sitt felles budsjettforslag tiltak for å styrke kvaliteten i skolen. – Vi er kritiske til regjeringas satsning på flere timer og gratis leksehjelp, vi mener disse pengene ville kommet bedre til nytte om vi hadde brukt dem på økt lærertetthet og videreutdanning av lærere, sier Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– Vi prioriterer kvalitet i skolen. Nøkkelen til en god skole er gode lærere som er motiverte og skolerte. Vi vil øke lærertettheten i forhold til rådmannens forslag, og vi vil prioritere tiltak for å bedre lærerens faglige og pedagogiske kompetanse, noe som er avgjørende for elevenes læringsutbytte. Lærerne i Trondheim skal ha rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Kommunen må i større grad enn i dag utnytte det statlige tilbudet om gratis studieplasser for videreutdanning av lærere, noe som forutsetter at vi setter av mer midler til kompetanseheving, sier bystyremedlem Guri Melby. Venstre og KrF har derfor i sitt budsjettforslag satt av betydelig mer midler til kompetanseheving enn det rådmannen har.

– For å sikre alle elevene i Trondheim et godt skoletilbud, så må skoler som over tid presterer dårlig på de nasjonale prøvene prioriteres når det gjelder satsning på kompetanseheving. Dette vil også bidra til å styrke den sosiale profilen i fordelingen av ressursene mellom skolene, sier Melby.

Skole

Foto: Luth

– Vi reagerer negativt på at regjeringens overføringer til kommunen i stadig større grad blir øremerket, noe vi også ser konsekvensen av innenfor skolen. Regjeringa øremerker midler til mer leksehjelp og økt timetall, mens vi heller vil prioritere kvalitet i undervisninga blant annet gjennom flere lærere, mer kompetanseheving og en styrking av skolelederne.

Totalt har Venstre og KrF bevilget rundt 20 millioner mer til skole enn rådmannen, og i tillegg har vi fremmet følgende verbalforslag knyttet til skole:

Oppfølging av resultatene av nasjonale prøver
Det bør gjøres systematiske og regelmessige oppfølginger av resultatene vi som kommune og den enkelte skole registrerer som følge av nasjonale prøver. Tilgjengelige ressurser må styres slik at det er mulig å bidra til å utjevne og avdekkede forskjeller i kvalitet eller ressursbehov.

Administrative ressurser til rektorene
Rektorenes arbeid som pedagogiske ledere og personalledere må oppvurderes i praksis, fordi det både er til hjelp for lærer og elev. I en slik situasjon må vi se etter muligheter for å lette det byråkratiske arbeidet og forhindre at flere skoler må forholde seg til samme rektor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**