Nettsider utgått på dato

Sigdal kommune har den dårligste nettsida blant kommunene i Buskerud. Rune K. Nikolaisen (V) mener at Sigdal har sovet i timen. Nå utfordrer han ordfører Kari Ask til å ta tak i saken og handle, slik hun lovet overfor Bygdeposten for ett år siden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nikolaisen stiller skriftlig spørsmål til ordfører Kari Ask i kommunestyrets møte 18. desember:

Sigdal kommunes mediestrategi
Sigdal kommune liker å profilere seg som en kommune som gjør mye for sine innbyggere og gjør sitt ytterste for å lokke nye innbyggere til vår flotte bygd. Spørsmålet er om kommunens mediestrategi eksisterer eller er tilstrekkelig utformet for å møte dagens samfunn?

Sigdal kommunes nettsider ble nylig vurdert av Direktoratet for forvaltning og IKT og funnet å være den dårligste nettsiden i hele Buskerud. Vi er også blant de dårligste i hele landet (nr. 666). I fjor på denne tiden ble vi i samme kåringen plassert på plass nr 368. Da uttalte ordføreren til Bygdeposten:
" – Dette var ikke bra. Vi har helt klart ønske og ambisjoner om å ha ei god nettside som er tilgjengelig for brukerne og med et nyttig og relevant innhold, sier ordfører i Sigdal Kari Ask. [ ]
– Jeg vil ta tak i denne saken og sørge for at vi kommer i gang med arbeidet med å sørge for at vi skal får ei god og funksjonell hjemmeside, sier Ask."

Denne kåringen er et tegn på at Sigdal kommune har sovet i timen, for en del år tilbake ble vi berømmet for en god nettside. Nå holder den ikke mål lenger, så enkelt er det vel.

Ordføreren er kommunens markedsfører nr. 1. Også vi politikere og ansatte i kommunen er viktige aktører i kampen for å vise at Sigdal eksisterer, er attraktiv og ikke er "sidrompa". Det finnes mange måter å markedsføre bygda på i dagens elektroniske samfunn, enten vi snakker om sosiale medier (facebook, twitter, nettby), kommunale nettsider, andre nettsider, blogger osv. Kun fantasien stopper oss.

På meg virker det som om kommunens kunnskaper og interesse for nye medier er totalt fraværende, vi blir akterutseilt sammenlignet med andre. Dette kan bidra til å forsterke et negativt image for kommunen og er dermed viktig å ta tak i.

Hva vil ordføreren konkret gjøre for å modernisere Sigdal kommunes nettsider og utvikle en mediestrategi som også viser at Sigdal kommune klarer å gjøre noe mer enn bare å bestille annonser i lokalavisa når noe skjer?

Rune K. Nikolaisen (sign.)
Kommunestyrerepresentant (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**