En ny barnehagepolitikk

Barnehagereformens forutsetning om fullfinansiering er ikke fulgt opp av regjeringen. Dette har ført til at Trondheim kommune fra 2007-2009 har brukt 120 millioner kroner av sine frie inntekter for å kompensere manglende statlig finansiering. Dette gjør at vi nå trenger en ny barnehagepolitikk, og Venstre og KrF har derfor fremmet flere forslag til dette i budsjettet for 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Barn, kreativ, skole

Foto: Microsoft

Trondheim kommune har, med støtte fra et samlet bystyre, en høyere dekningsgrad på barnehagesektoren enn andre storbyer, og vi har til nå definert retten til barnehageplass for å gjelde også dem under et år, i motsetning til regjeringens innstramning. Men full dekning, også for dem under et år, kan vi ikke klare med et krisebudsjett og med en regjering som ikke leverer de økonomiske rammene barnehagereformen forutsatte. Når man samtidig strammer inn kontantstøtteordningen, må den rødgrønne regjeringen ta ansvar for at det er problemer med å gjennomføre full barnehagedekning fremover. Vi kan ikke la barnevernsbarn og andre vanskeligstilte betale for regjeringens løftebrudd.

For å få ned kostnadene for barnehagepolitikken i kommunen foreslår vi flere grep: Familiebarnehagene må bli et satsingsområde, i kvalitet og kvantitet. Dette gjøres ved å styrke bemanning og utvide samarbeidsavtalene med barnehagene. Vi ser ingen grunn til at så stor andel barnehager skal eies og drives av kommunen når brukertilfredsheten hos foreldrene er større ved de private barnehagene. Flere undersøkelser, sist hos EPSI Norge (nov.-09), viser at brukertilfredsheten (29 av 30 parameter) er klart størst ved de private barnehagene. Vi ønsker også større mangfold, og ønsker derfor å selge flere kommunale barnehager til private, noe som samtidig gir billigere drift og kommunale innsparinger. En bedre barnehageøkonomi vil også hjelpe oss å fokusere på det som bør være hovedprioritet i barnehagepolitikken; nemlig å sikre kvaliteten, ikke minst ved å sikre tilstrekkelig med kvalifiserte ansatte.

Venstre og KrF vil skjerme friluftsbarnehagene for kutt.

Foto: Tone Rasmussen

Mange foreldre ser seg best tjent med familiebarnehager (ofte i et foreldrehjem) for de minste barna, særlig ett- og toåringene. Disse har en god kvalitet i Trondheim, og mange av disse har også ansatte med førskolelærerkompetanse. Da barn under tre år i barnehager er dobbelt så kostbare som over tre år, vil innsparingspotensialet være stort dersom et økt antall familiebarnehager kunne minske etterspørselen etter småbarnsplasser i ordinære barnehager. Dette ønsker V og KrF å satse på gjennom kvalitetsøkning i familiebarnehagene, som bl.a. bygger på flere avdelingsbaserte familiebarnehager, tettere pedagogisk samarbeid og økt ansattetrygghet ved sykdom/permisjoner.

Vi prioriterer:

Bemanningsøkning ordinære kommunale barnehager: 1,0 mill
Friluftsbarnehager, økt bemanning: 1,6 mill
Familiebarnehager: kvalitetstiltak, bl.a. avdelingsbaserte løsninger: 4,0 mill

I tillegg fremmer vi følgende verbalforslag:

Justering av barnehagepolitikken i Trondheim
Utgiftene til barnehager utgjør ekstra mye som følge av at regjeringen ikke følger opp Stortingets og barnehageforlikets vedtak om fullfinansiering. Når de samtidig har planer om å ta ifra 2-åringene retten til kontantstøtte, øker det økonomiske presset på nye barnehager ytterligere. Når barn under tre år er dobbelt så dyre som over tre år, må det gjøres noe for å få en sunnere økonomi på området. Bystyret ber om økonomiske beregninger og en plan for

a) Økt kvalitet og kvantitet i familiebarnehagesatsingen, som bl.a. bygger på flere avdelingsbaserte familiebarnehager, økt trygghet ved sykdom og tettere pedagogisk samarbeid. Den nye investeringen og veksten i familiebarnehager med målgruppe under tre år, skal gi innsparinger som frigir midler til kvalitetssatsingen i barnehagene generelt.

b) Utsalg av 5-10 kommunale barnehager til private drivere som har erfaring i barnehagemarkedet, og som har konkurransedyktig kvalitet.

c) Innføring av en kommunal kontantstøtte, etter modell av den nasjonale, med virkning fra det tidspunkt regjeringen faser ut toåringene fra kontantstøtteordningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**