Nedlegging av Kunstbanken

Erik Ringnes svarer Frp (HA 5.12.09) som vil fjerne hele bevilgingen til Kunstbanken i Hamar på neste års budsjett for Hedmark fylke

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

xx

Foto: A.Hovstø

Møteplass – Som tidligere styrerepresentant for Kunstbanken, har jeg godt kjennskap til Kunstbankens virksomhet. Kunstbanken viser kun samtidskunst og performance (som ble forklart en egen ingress i HA 5.12.09) Kunstbanken har i løpet av få år klart å etablere seg som en av landets viktigste arena for samtidskunst og med en årlig performancefestival som samler kunstnere og utøvere fra flere land i dette miljøet. Dette har vært mulig fordi Kunstbanken har mange faglig dyktige medarbeidere, med direktør Ingrid Blekastad i spissen som også har vært styremedlem i styret for Nasjonalmuseet. Den store og monumentale bygningen er også en viktig møteplass for fylkets kunstnere. Her kan de holde møter, kanskje vise fram sine arbeider og ikke minst, skape et miljø rundt Kunstbanken som virkelig er en berikelse for Hedmark.
Oslo-pressen interessert i Kunstbanken
Kunstbanken har dessuten en viktig rolle som en del av arbeidet med å urbanisere fylkeshovedstaden. Kunstbanken representerer et kulturtilbud på et høyt nasjonalt nivå og er den eneste institusjonen som regelmessig får besøk av hovedstadspressen og som også har hatt besøk av dronning Sonja. Kunstbanken utgjør et tilbud som bidrar til å gjøre denne regionen mer attraktiv, både som en del av vår sosiale infrastruktur og som en berikelse både for oss som bor her og de som vurderer å etablere seg her.
Ansvar for utsmykking i hele Hedmark – Kunstbanken har også har et faglig ansvar for kunst i offentlige rom (utsmykking). Dette er et landsdekkende prioritert område i Kulturløftet. Kulturløftet er regjeringens felles prioriteringer for norsk kulturpolitikk i perioden 2005-2015. Det settes av 2 % av byggesummen til utsmykking av alle fylkeskommunale bygg og de fleste kommunale bygg. Gjennom utsmykkingene møter elever og publikummere samtidskunst på høyt nivå i hele Hedmark.
Den kulturelle skolesekken – Hedmark Fylkeskommune bidrar med 3,8 mill til driften av Kunstbanken. Dette beløpet gir stor avkastning i form av kunst og kulturopplevelser, en innføring i moderne kunst for skoleelever (den kulturelle skolesekken), og øker attraksjonsverdien både for bosetting og næringsliv i hele regionen. Kunstbanken driver også desentralisert virksomhet som kommer hele fylket til gode. Det er bare Hamar som bidrar økonomisk til driften av Kunstbanken, til tross for at flere av nabokommunene besøker Kunstbankens utstillinger.
Med et budsjett på ca 2,4 mrd kroner brukes kun 83 mill til kultur. Med en inntektsside på ca 31 mill, gir dette en nettoutgift til kultur på ca 51 mill kroner. Ca halvparten av dette beløpet går til idrett og friluftsliv. Frp vil kutte hele bevilgningen til Kunstbanken. Det er uklokt, primitivt, populistisk og trist. Men det blir neppe flertall for dette forslaget,- heldigvis.
Erik Ringnes
Gruppeleder og fylkesleder for Venstre i Hedmark