-Budsjett som svekker fylkeskommunen

Venstre stemte for et lavere investeringsbudsjett da fylkestinget behandlet budsjettet for 2010 i Stavanger i dag. – Gruppeleder Jarle Braut frykter for fylkeskommunenes fremtidige økonomiske handlekraft.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jarle Braut

Foto: Vidar Grundetjern

Det store stridspørsmålet gjennom hele budsjettsdiskusjonen har vært den nye videregående skolen på Bryne. Skolen er estimert til å koste 800 millioner kroner, men vil ikke gi fylket en ekstra skoleplass.

Skoleadministrasjonen i Rogaland fylkeskommune med fylkesdirektør Magne Nesvik i spissen, har hele tiden vært mot nybygg på Bryne. Det samme har fylkesrådmann Liv Fredriksen. Les mer her >>

Skolen påfører fylkeskommunen en så stor gjeld at det er fare for framtidige driftsoppgaver. Dette var for Venstre en så uansvarlig situasjon at partiet ikke kunne være med på det. – Vi må husholdere med det offentliges penger som vi ville gjort hvis det var i egen husholdning. Du kan ikke kjøpe noe du ikke har råd til, hvis du likevel vil gjøre det må du kutte ut noe annet, sa Braut i fylkestinget. Han beklager at han tidligere hadde latt seg forlede til å gå for skolen på Bryne, men mente det fylket nå måtte gjøre det eneste ansvarlige.

Høyre og FrP har utformet budsjettet som får flertall, og KrF har sluttet seg til innholdet, etter å ha brutt med sine avtalepartnere. Budsjettet gir innstramming i kollektivtrafikken, færre kulturtilbud og avvikler kulturkortet for ungdom. Fremskrittspartiet har gjort det klart at de ikke ønsker å satse på veiutbygging gjennom Jærenpakke 2, bybane og kollektivtiltak. De tre partiene er tideligere blitt enige om å ikke bruke bompenger til drift av kollektivtiltak som bybane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**