Asylsøkere fra Eritrea i fare for å bli sendt ut av landet

I en leilighet i Namsos sitter en mor med tre barn og venter på å bli sendt tilbake til Italia, et land som ikke gir henne samme tilbud og trygghet som i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kvinnen kom fra Eritrea til Italia som asylsøker for noen år siden. Da Italienerne ikke kunne gi henne akseptable tilbud for barna, flyktet hun videre til Norge. Til slutt havnet hun i Namsos, hvor de føler trygghet. Et av barna er autist og har spesialoppfølging på en av byens barneskoler. De har opparbeidet en vennekrets i Namsos og føler at mange bryr seg i lokalsamfunnet. Nå har de fått beskjed om at de når som helst kan bli sendt ut av Norge, tilbake til første transittland Italia, da moren har fått avslag på sin asylsøknad. Media og venner har engasjert seg i saken og håper at moren og hennes tre barn får bli i Namsos.

Anne Margrethe Larsen og kvinnelig asylsøker i Mandal

Foto: Stein Inge Dahn

Mennesker engasjerer seg…
Kommentar fra leder Geir Olav Knappe i Namsos Venstre – Jeg har spurt: Hvilke humanitære grunner er gode nok for UDI? Etter å ha satt oss inn i saken mener vi i Namsos Venstre at familien bør få bli i Namsos inntil videre. Bla. har jeg selv snakket med Espen Sandmo (NRK) som har intervjuet familien. Jeg er enig i at det finnes mange saker som er verre enn denne, men vi må ikke la all verdens elendighet diskvalifisere engasjementet vedrørende enkeltsaker.
– Da ex. Namsosing Andreas Patay, nå bosatt i Trondheim fikk høre om saken tidligere i dag, dro han sporenstreks ned til Trondheim Torg for å starte underskriftskampanje til støtte for trebarnsmoren. Flere medlemmer i Namsos Venstre mener at UDI at bør ta opp saken til ny vurdering. Kan trebarnsmoren få oppholdstillatelse på humanitært grunnlag? NT

Les mer på NRK Trøndelag text TV…

NRK Trøndelag..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**