Thorbjørnsen løftet blikket

Thorbjørnsen ba bystyret bli med på klimaomlegging og modernisering av offentlig sektor i sitt hovedinnlegg under budsjettdebatten i bystyret i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen på Landsmøtet 2007

Foto: Vidar Grundetjern

Her er Thorbjørnsens innlegg:

Ordfører
Det er verken vanlig eller naturlig å åpne et innlegg i Bystyret med en overskrift. Men i år burde vi det. For å si noe om retningen. For å spisse budskapet. For å gi ansatte og innbyggere et klart signal. Hvis jeg skulle brutt tradisjonen og lansert en overskrift ville det blitt: "Et varsko om
en annen økonomisk tid for kommunen — festen er over!". Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at vi skal se vekst kommer tilbake. Men klimamøtet i København i denne uken vil ganske sikkert konkludere med at det haster mer enn vi tror og det vil koste enorme summer for å hindre miljøkatastrofen.

Det er ikke store miljøkonsekvenser som skal til før flyktningestrømmen øker på grunn av at havet stiger. En flyktningesituasjon som er krevende nok i dag. Pga av krigen i Sudan flykter 6000 mennesker hver dag til nabolandet Kenya. Verdens flyktningesituasjon krever at vestlige land
direkte eller indirekte fortsatt bidrar med løsninger og penger. Vi kan være for eller mot norske soldater i Afghanistan. Men vårt NATO medlemskap vil medføre at vi i dag og i morgen må være beredt i å gå inn i væpnede konflikter over hele verden. Globale utfordringer som klimaødeleggelser, kriger, flyktingestrømmer vil koste. Våre internasjonale forpliktesler
vil medføre at mer penger går ut av landet, våre nasjonale forpliktelser vil medføre at vi må foreta store investeringer for å nærme oss nullutslippsamfunnet og lokalsamfunnet må være forberedt på at flere vil søke asyl og flere vil få oppholdstillatelse. Den økonomiske veksten vil i stor grad medgå til kostnader som er knyttet til disse utviklingstrekk. Det er etter min mening et bakteppe som er nødvendig å ta innover seg når vi i dag drøfter budsjettet for Stavanger for neste år og fram til 2013.

Vi må i de neste årene organisere oss mer effektivt og gjøre mye av dagens arbeid enda smartere. Denne utfordringen må vi starte allerede i morgen. Vi trenger ikke ta de internasjonale utfordringene inn over oss for å begripe det. Det er mer enn nok å se på skatteoppgjøret for november – 260 mill i minus. 260 millioner som det er budsjettert med er borte. Betydelig
mindre når skatteutjevningen slår inn — forhåpentligvis. Men likevel: Det er behov for omstilling. Tid for omstilling. Hørt ordene før. Ja, de fleste har det. Jeg tror omstillingene over noe tid må strekke seg inn over kommunegrensene. Tjenestetilbudomfanget. samhandlingsreformen,
miljø- og transport, boligbygging, folkestyret. Alt tilsier at vi må reorganisere oss på Nord-Jæren. Så raskt som mulig. Vi må ut av det politiske bakstreverske farvannet. Vi kan ikke lenger spørre oss hva som er best for akkurat min kommune, men hva som er best for regionen for miljøet.

Det har vært en god forhandlingstone blant budsjettpartiene. Vi har vært samlet i synet på hovedgrepene. For Venstre er det ikke vanskelig å gjenkjenne partiet i prioriteringene. Skole, sosialt ansvar og barn/unge i et folkehelseperspektiv. Men det er en utfordring for oppvekststyret
hvordan de 10 millionene skal brukes. Det er ikke sikkert at løsningen er at de skal brukes som tidligere Vanskeligstilte i boligkø og barn som opplever fattigdom er klart prioritert. Dersom vi klarer å fortsette boligsatsningen er køene nesten borte i utgangen av 2013. Svømmeanleggene
i Kvernevik og Hundvåg og senere Folkebadet vil bedre svømmeferdigheter og være et verdifullt bidrag for folkehelsen. Var det ikke nettopp offentliggjort at vi beveger oss betydelig mindre enn tidligere?

Jeg har lyst å gi levekårspolitikerne en spesiell honnør. Vi maktet ganske raskt om å bli enige om fordelingen av de tildelte 8,5 millionene. Trygghetsavdelingen på Stavanger Sykehus fases ut og erstattes av trygghetsplasser med de samme inntakskriteriene som i dag, vi beholder flere kortidsplasser en det rådmannen la opp til. Hvordan dette praktisk skal gjøres må vi komme tilbake til i en egen sak. Vi beholder et dagsentertilbud på Hundvåg. Men først og fremst beholder vi en mill. til psykiatrien. Det tar seg ikke ut å trappe ned det som nettopp er trappet
opp jfr. opptrappingsplan over åtte år. Men hvordan dette skal konkret skal organiseres i framtiden kommer i egen sak. Bofellesskap for døve er skulle reduseres med kr. 500 000 i følge rådmannen. Vi ønsker en betydelig nærmere vurdering på det så derfor er pengene lagt inn igjen.

Den saken illustrer at omstillingsprosessen som budsjettpartiene nå ønsker. Bystyremedlemmene må komme nærmere prosessen. Vi kan ikke lese i rådmannens innstilling at et tiltak foreslås nedlagt for så å ha to uker på oss å vurdere om det skal følges opp politisk. Derfor er det viktig at
omstillingsprosjektet involverer flest mulig. 7000-8000 ansatte må ha tanker og forslag på hvordan vi kan gjøre ting annerledes. Det er det oppgaven handler om nå: å gjøre mer annerledes og litt billigere. Men de største grepene handler ikke om kommunen men storkommunen.
Investeringene er høye, men her er det en hårfin balanse mellom hensynet til arbeidsmarkedet og rentekostnader. Det er for bortfall av skatteinntekter hvis prosjekter utsettes. Men med en eventuell ytterligere forverring av de totale skatteinntektene må vi likevel være nødt for å se
nærmere på investeringsbudsjettet i perioden. En av de viktigste investeringsoppgavene på levekårsiden er å få bygget Lervig sykehjem så raskt som mulig. Det må vi for å holde oppe tilstrekkelig dekningsgrad av sykehjemsplasser.

Til slutt: Dixi som driver viktig frivillig arbeid overfor voldtektsofre, trenger 43 000 innen februar for å kunne innløse det statlige tilskuddet for 2010. Det er en opplysning som er blitt oversett. Dårlige tider til tross — jeg tror jeg har et samlet bystyre med meg at vi skal anstrenge oss
til det ytterste for å få de nødvendige pengene på plass innen fristen.

OBS: Skriftlig manus kan fravike noe fra fremført versjon i bystyret som kan ses sammen med hele debatten som nett-tv fra Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**