Venstre bekymret for kulturlivet

Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark mener Ap, SV og KrF sine prioriteringer innen kulturområdet fører til et fattigere kulturtilbud for haldenserne. – Å kutte i de frie kulturmidlene og øke leiesatsene i tilfluktsrommene er uhørt, uttaler han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Venstre, arkiv

I Ap, SV og KrF sitt budsjettforslag for Halden kommune nevnes en rekke detaljer fra kulturbudsjettet, og de reverserer de fleste kuttene Rådmannen har foreslått, med unntak av blant annet frie kulturmidler til fordeling og økningen av leie av tilfluktsrommene.

— Når det er sagt så gjør Ap, SV og KrF mye bra innen kulturbudsjettet, men vi prioriterer annerledes. For H, V og Sp er frivillighet, bibliotek, barn og et mangfoldig profesjonelt kulturliv viktigst, uttaler Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

— Det har i alle år vært et hovedkrav fra kulturlivet å beholde de frie midlene. Rådmannen foreslo å kutte disse med 600 000 kr. Dette kuttet betyr færre kulturopplevelser for barn og unge, færre teateroppsetninger i Halden og mindre støtte til andre kulturarrangementer. Når leien av tilfluktsrommene samtidig øker går dette enda hardere ut over vårt lokale kulturliv, uttaler Halden Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Høyre, Venstre og Senterpartiet har i sitt kulturbudsjett prioritert frivillighet, bibliotek og et godt profesjonelt kulturtilbud. — Arbeiderpartiet har heller ikke opprettholdt støtten til Østfold Teater. Dermed får vi i tillegg til et fattigere frivillig kulturtilbud færre profesjonelle teaterforestillinger til byen vår og skolene våre, legger kulturpolitikeren till.

Høyre, Venstre og Senterpartiets budsjett ligger her:

KONTAKT: PER MAGNUS FINNANGER SANDSMARK, TLF.: 951 48 331

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**