Når makta skjuler fakta

Det synes ikke å være noen grenser for posisjonens kreativitet når det gjelder å finne nye måter å fordekke viktige saksopplysninger. Det siste eksempelet dreier seg om et kritisk brev fra Kystverket. Dette er temaet for dette leserinnlegget fra gruppeleder (V) Roar Günther Andersen og lokallagsleder Geir Helge Sandsmark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Når makta skjuler fakta

roar

Foto: M&A Fotoatelier, Halden

At , AP, Sv og KrF i Halden, selv frykter åpenhet om egen politikk er gammelt nytt. Stadig mer iherdig innsats for å føre kommunestyret og Haldens borgere bak lyset gir grunn til ettertanke. For utviklingen av områdene på Mølen, Tyska og Hollenderen, inkludert vederlagsfrie kommunale gavepakker til Norske Skog og Jernbaneverket, er makta åpenbart bekymret for at saksfakta kommer fram i offentligheten, slik gjeldende lovverk krever.

I siste kommunestyremøte mangler Kystverkets uttalelse til reguleringsplanen for Mølen i de utsendte sakspapirene. Riktignok finnes brevet et sted inne i "Bolk 2", et 60 siders tykt hefte som ble utdelt ved møtets åpning. I praksis fratar dette kommunestyret muligheten til å sette seg inn i brevets innhold. Venstre ser på dette som et dårlig utført knep for å kunne imøtegå klager på manglende dokument.

Innholdet i brevet er heller ikke nevnt i selve saksbeskrivelsen slik plan- og bygningsloven krever. Vi merker oss at Kystverket har innvendinger mot omdisponering av områdene på Mølen, og påpeker konkrete mangler i planene om flytting av havna til Sauøya. Disse har Halden kommune valgt å forbigå i stillhet.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Arkiv

Foruten at vi er uenige i selve bruken av Mølen, finner vi det svært betenkelig at kommunen på denne måten forsøker å føre byens borgere bak lyset gjennom å skjule vesentlige fakta i saken. Desverre er denne tvilsomme praksisen mer regel enn unntak i Halden kommune.

Som de utrettelige framtidsoptimister vi Venstrefolk er, venter vi fortsatt i håp på at AP med SV og KrF en dag skal drive politikk på en måte de selv tør å stå åpent fram med.

Med hilsen
Geir Helge Sandsmark, Leder, Halden Venstre