Helse Nord svikter de svakeste

Tidligere i år fikk man melding om økt rusmissbruk blant ungdom i Finnmark. Dette burde virkelig blitt tatt alvorlig, og det er derfor et stort svik når Helse Nord nå ber styret i Helse Finnmark om å redusere tilbudet til psykiatri og rusrehabilitering, sier leder i Finnmark Venstre Terje Soløy. Dette kan vi ikke tillate, samfunnsøkonomisk er det å spille fallitt sier Soløy, som heller hadde sett en økt innsats på psykiatri og rusrehabilitering. Det vi frykter mest med en slik nedskjæring, er at mange mennesker ikke får hjelp til et verdig liv, bare fordi de er kommet litt skjevt ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

-Nedskjæringer kan ikke være annet enn en totalt feilslått prioritering, og på lengre sikt må det da være mer lønnsomt å arbeide for å redusere antallet rusmisbrukere. Alle bekymringsmeldinger fra i sommer, om økt rusmissbruk er tydeligvis glemt, sier Soløy, og minner om at Helsedepartementet den gang bebudet økt innsats.

-Det er nå å håpe at styret i Helse Finnmark tar alle signaler alvorlig, og også tar inn over seg at det er de svakeste i samfunnet som blir sviktet ved nedskjæringer. Det er ikke bare enkeltmennesker det gjelder, men hele familier blir faktisk berørt sier lederen i Finnmark Venstre til slutt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**