EM-stadion ved Leiraveien

Kommunestyret vedtok onsdag å legge Lillestrøms EM-stadion, dersom Norge og Sverige skulle få mesterskapet i 2016, til Leiraveien der Skedsmo sentralverksted befinner seg i dag. —Når Forsvaret har blokkert for primærløsningen, som ville vært å bygge på Måsan, så er dette den beste løsningen, mener Venstres gruppeleder, Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lillestrøm Arena EM 2016

Foto: Biong arkitekter as

Forsvarets høyderestriksjoner legger også begrensninger på flere andre alternativer som har vært oppe til vurdering, og derfor var det stor oppslutning om den løsningen som til slutt ble valgt.

— Dette var det eneste aktuelle og realistiske alternativet under de tidsfristene vi jobber under, sier Bjerkholt. Han viser til at søknaden må være klar allerede i februar og at UEFA fatter sin endelige beslutning i slutten av mai.

Dersom det blir EM i Lillestrøm i 2016, håper Bjerkholt at plasseringen av stadionarenaen vil få de gamle planene om en togstasjon på Åråsen frem fra skuffen igjen.

— For avviklingen av transporten under EM vil det ikke være noe problem med dagens infrastruktur, men det vil utvilsomt være en stor fordel å få en ny togstasjon ved Åråsen. Også generelt sett, vil en slik togstasjon ha stor nytteverdi, ikke bare for Kjeller-befolkningen, men også for pendlere fra andre steder, med tanke på innfartsparkering. Det vil være en stor avlastning for parkeringen på Lillestrøm stasjon om det kommer en togstasjon på Åråsen. Om EM i fotball kan være katalysatoren for å få i gang et slikt arbeid, er det bare positivt, sier Bjerkholt.

Under kommunestyredebatten ble det nok en gang forsikret om at det er Lillestrøm SK og staten som skal stå for de store kostnadene. Skedsmo kommune bidrar kun som tilrettelegger.

— Et EM i Lillestrøm representerer et enormt inntektspotensiale. Det vil gi et løft for serveringsbransjen, turistnæringen og næringslivet som helhet, det vil gi flere arbeidsplasser og økte skatteinntekter, og det vil sette Lillestrøm på kartet som et attraktivt sted å etablere ny næringsvirksomhet. Men aller mest av alt, handler dette om at fotball-EM er verdens tredje største idrettsarrangement og en folkefest som overgår det meste. 15 år etter Lillehammer-OL, snakkes det fremdeles om det som skjedde de 16 vinterdagene i februar 1994. Fotball-EM kan bli vårt Lillehammer-OL, og vi skylder oss selv å gjøre alt vi kan for at det skal bli virkelighet, sier en entusiastisk Bjerkholt.

I kommunestyret er det kun SV som har uttalt seg mot fotball-EM, og de stemte derfor også mot plasseringen av ny fotballarena. De øvrige 44 representanene stemte for å legge Lillestrøms EM-stadion til Leiraveien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**