Året som gikk

2009 var et begivenhetsrikt og mangfoldig år for Venstre i Skedsmo, med både oppturer og nedturer. Den største nedturen var nederlaget ved stortingsvalget i september. Høydepunktet kom i desember i form av et Skedsmo-budsjett med sterkt Venstre-preg og valget av den første Venstre-varaordføreren i kommunen i moderne tid. Her er noe av det som skjedde i 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

EU 2009

Foto: © Boguslaw Mazur | Dreamstime.com

JANUAR

Avslutt forbudstida
Nattmatforbudet i Skedsmo er ulogisk og fungerer ikke, mener Venstre. I januar fattet også NRK interesse for saken, og lagde et innslag på NRK Søndagsrevyen der Boye Bjerkholt talte kebabsjappenes og utelivsfolkets sak.

FEBRUAR

Skedsmo forbyr bruk av regnskogtømmer
Boye Bjerkholt (V) og Øyvind Lensnes (Frp) fremmet en interpellasjon hvor de spurte om ordføreren ville støtte et forbud mot regnskogtømmer. Ordfører Anita Orlund (Ap) brukte bare ett ord i sitt svar: Ja! Forslaget ble enstemmig vedtatt.

MARS

Skedsmo deltar i verdens største klimakampanje
Etter interpellasjon fra Boye Bjerkholt (V) og Øyvind Lensnes (Frp) blir Skedsmo kommune med på Earth Hour og lar Rådhuset gå i svart.

“Reklame, nei takk” nedstemt
Venstre foreslo å dele ut “Reklame, nei takk”-merker til alle husstander i Skedsmo, men fikk bare støtte fra sentrumskameratene og SV.

APRIL

Uakseptabel forskjellsbehandling
Nattmatforbudet i Skedsmo ble innført i 2008 mot Venstres to stemmer. Under evalueringen av forbudet, ble det foreslått å lempe på reglene, men kun for bensinstasjoner. — Det kan ikke være sånn at man må ha en bensinpumpe utenfor kiosken for å få lov til å selge pølser, mente Boye Bjerkholt. Venstre foreslo at alle serveringssteder skulle få ha åpent om natta, men ble nedstemt. Flertallet ville bare ha pølsesalg på bensinstasjonene.

Vil ha sommerskole
Venstre foreslo å gjennomføre sommerskolen i 2009 som en del av det samlede sommerferietilbudet til barn og unge, men ble nedstemt. Men etter høstens budsjettbehandling er tilbudet tilbake i 2010.

MAI

Et godt kompromiss for skolestruktur på Strømmen
En overfylt Sagdalen skole og ledig kapasitet på Skjetten gjorde det nødvendig med en justering av skolekretsgrensene. Men da de nærmeste naboene til Sagdalen skole fikk beskjed om at de ble flyttet til Skjetten, gikk det en kule varmt. Venstre tok initiativ til å legge den nye grensa til jernbanelinja, og fikk med seg Ap, H og KrF på det.

Uaktuelt å øke eiendomsskatten
Den vanskelige økonomiske situasjonen i kommunen gjorde at rådmannen la frem forslag om å øke eiendomsskatten. Venstre forsikret at det ikke kom til å bli aktuelt. Kun SV sto igjen som tilhenger av økt eiendomsskatt.

JUNI

Gudbjørgsrud inn, Sørlien ut
Kommunestyret i juni var Terje Sørliens siste som fast representant for Venstre. Da ble permisjonen til veteranen Anne Line Gudbjørgsrud opphevet. Fra høsten 2009 er hun tilbake for fullt.

JULI

Bienvenue à Lillestrøm, Platini!
Som en av fire norske byer, er Lillestrøm med i den svensk-norske søknaden om fotball-EM i 2016. — De samfunns-økonomiske gevinstene av fotball-EM i Lillestrøm vil merkes i årevis. Men opplevelsene, stoltheten og minnene som en slik begivenhet skaper, vil sitte i for alltid, uttalte Boye Bjerkholt. Et halvt år senere la regjeringen en stopper for EM-søknaden, men det var morsomt så lenge det varte.

Tromsø-ordføreren må si unnskyld
Tromsøs ordfører Arild Hausberg uttalte at “valget av Lillestrøm foran Bodø er en hån mot Nord-Norge”. Boye Bjerkholt rykket ut og ba om en unnskyldning. Dagen etter kom beklagelsen.

AUGUST

Uaktuelt med billigløsning for barnevernsbarn
Flere politikere tok avstand da det ble kjent at rådmannen foreslo en erstatningsordning for tidligere barnevernsbarn som var langt dårligere enn i andre kommuner. — Dette handler om mennesker som har blitt frarøvet sin barndom. At en som tilfeldigvis kommer fra Skedsmo skal avspises med halv erstatning med henvisning til kommunens dårlige økonomi, er helt usmakelig og helt uforståelig, uttalte Boye Bjerkholt. Det ble til slutt vedtatt at Skedsmo legger seg på samme nivå som andre kommuner.

Bussene må kjøre innom Floraveien
Etter at Ruter la om bussrutene i forbindelse med gravingen i Alexander Kiellands gate, sto folk på Østre Kjeller i praksis uten busstilbud. Dette mente Boye Bjerkholt var uakseptabelt. Ruter lovte å se på saken, og endret rutene sine fra og med oktober.

Nå kommer bysyklene
Skedsmo kommune får sin egen bysykkelordning, i første omgang på Strømmen og i Lillestrøm. Ordningen, som skal være på plass fra 2010, ble enstemmig vedtatt.

Jernbaneverket må rydde opp på Sagdalen stasjon
— Det er verken ruteoversikt eller tavle, og høyttaleranlegget høres dårlig. Dermed bryter Jernbaneverket sin egen serviceerklæring på flere punkter, slo Boye Bjerkholt fast. Jernbaneverket lovte bedring. Per desember 2009 er nye ruteoversikter på plass og høyttaleranlegget forbedret.

SEPTEMBER

BUK må gjennomføres!
Etter signaler om at høstens møte i Barn og unges kommunestyremøte (BUK) ville bli avlyst, krevde Anne Line Gudbjørgsrud i sitt kommunestyre-comeback at BUK-møtet måtte gå som planlagt. Og to måneder senere, 10. november, ble det avholdt BUK-møte likevel.

Brakvalg ved skolevalget
Med 13,1% oppslutning på de tre videregående skolene i kommunen, gjorde Venstre sitt beste skolevalg noensinne, men…

Under sperregrensa
…det kom dessverre ikke til å vare. Iherdig innsats på stands og løpeseddelaksjoner til tross, ble stortingsvalget en skuffelse. Venstre falt under sperregrensen og ble redusert fra 10 til 2 på Stortinget. Et lite lyspunkt var at Venstre berget i alle fall ett mandat fra Akershus, og andrekandidaten Abid Raja har allerede fått prøve seg flere ganger fra Stortingets talerstol som Borghild Tendens vara. Og tross alt var det 934 velgere i Skedsmo som ga sin stemme til Venstre.

Uverdige boforhold
Avsløringene om den dårlige standarden på en rekke kommunale boliger, førte til krav om opprydding. I første rekke er det satt av en hel dag til å gå gjennom situasjonen og forbedringstiltak.

OKTOBER

Godt oppmøte på Venstre-skolen trinn 1
Åtte stykker møtte opp på Rådhuset da Skedsmo Venstre inviterte nye medlemmer til første trinn i Venstre-skolen. Etter det dårlige valgresultatet har det strømmet inn med nye medlemmer som vil være med og gjenreise det liberale sentrum i norsk politikk. Det lover godt for framtida!

NOVEMBER

Lover nytt folkemøte
Gruppelederne i Skedsmo-politikken møtte Justisdepartementet for å snakke om regjeringens planer for overgangsboliger på Skjetten. Etter møtet lovte de nytt folkemøte om saken.

Gledelig ja til flere flyktninger
Skedsmo kommune har også for 2010 vedtatt å ta imot 70 flyktninger, hvorav fem enslige mindreårige. — Flyktnings-situasjonen i verden har dessverre ikke blitt noe bedre det siste året, og det skulle bare mangle at Skedsmo bidrar til å bosette noen av dem som har flyktet fra krig og nød, og funnet en nødhavn i Norge, sier Boye Bjerkholt.

DESEMBER

Budsjett i frivillighetens og kulturens tegn
Et budsjett i frivillighetens og kulturens tegn, uttalte Venstres gruppeleder Boye Bjerkholt da han presenterte det omforente budsjettforslaget mellom Venstre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Budsjettet fikk også på plass store, viktige investeringer innen skole, idrett og helse. — Det er egentlig utrolig hvor mye vi har klart å få til i et så trangt budsjett, mente Venstres gruppeleder.

Varaordfører fra Venstre
Skedsmo fikk sin første Venstre-varaordfører i moderne tid da kommunestyret valgte Boye Bjerkholt til ny varaordfører. Valget skjedde like etter at Helge Eide (KrF) hadde fått fritak fra sitt verv pga. ny jobb i Kommunenes Sentralforbund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**