Vi trenger en nullvisjon for selvmord i Nord-Trøndelag

Fylkesråd Annikken Kjær Haraldsen mener at vi trenger en nullvisjon for selv mord i Nord-Trøndelag.-Ut fra den kunnskapen vi har pr i dag har man kommet fram til fire viktige beskyttende faktorer i forhold til selvmordsatferd: God selvfølelse, sosial tilhørighet, sosial støtte og gode nære relasjoner. Konkrete tiltak som hjelpetelefoner og støttekontakter har også vist seg å ha reduserende effekt på selvmord, sier Haraldsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fylkestingrepresentant Sara Kveli (Ap) krevde at fylkesrådet utredet en plan for nullvisjon mot selvmord. Et samlet fylkesting stilte seg bak Kvelis forslag, og alle parti skrytte av Kvelis mot til å ta opp en så viktig og alvorlig sak.

Annikken Kjær Haraldsen

Foto: Fotograf Hatterem

-Jeg vil først få takke interpellanten for å bringe et viktig, men vanskelig tema inn i fylkestinget. Selvmord er et samfunnsproblem vi ikke kan unnlate å ta inn over oss, selv om det er følelsesladet og oppfattes som svært personlig, sier Haraldsen Det at noen velger å ta sitt eget liv fordi man rett og slett ikke klarer å leve lenger er uforståelig for oss som er rundt. Det er svært alvorlig når flere av våre egne ungdommer ser selvmord som eneste løsning på et tidspunkt i livet sitt da man egentlig skal legge planer for framtida.

-Ønsket om å få på plass en nullvisjon for selvmord syns jeg er et godt initiativ som kan bidra til å få mer åpenhet rundt temaet selvmord, ytterligere fokus på forebyggende tiltak mot selvmord og ikke minst sett i sammenheng med at fylkeskommunen får et lovpålagt ansvar for folkehelse, sier Haraldsen. -Jeg er klar over at det er ulike oppfatninger om bruk av begrepet nullvisjon, men velger blant annet å støtte meg på organisasjonen LEVE i Nord-Trøndelag som har uttalt seg positivt til en slik formulering, sier Haraldsen.

Det er sammensatte årsaker til selvmord og selvmordsforsøk. I alle miljøer kan mekanismer som utstøting, avvisning, fattigdom, mobbing, overgrep, arbeidsledighet og krenkelser føre til at noen velger å ta livet sitt. Akutte hendelser som for eksempel kjærlighetssorg kan også føre til selvmord.

Forebygging av selvmord var på dagsorden under årets ungdomskonferanse. Fylkesmannen ved fylkeslegen har nylig gått ut i media og vært tydelig på utfordringene dagens nordtrønderske ungdom står overfor. Som en oppfølging av disse utfordringene mener han at helsetjenesten må bli mer tilgjengelig i skolen og spille på lag med ungdommene i langt større grad en tidligere. I fylkesrådets plattform står det at vi vil samarbeide med kommunene om ei styrking av skolehelsetjenesten.

De videregående skolene arbeider på flere måter i forhold til temaet selvmord og forebygging av selvmord. Ett eksempel her er fra Leksvik videregående skole, som i høst hadde en hel dag satt av til temaet, der fagpersoner fra St Olavs hospital var til stede. Jeg vet også at rektormøtet har drøftet utfordringene i forhold til selvmord flere ganger det siste året.

I tillegg til de videregående skolene har vi etablerte arenaer for ungdom som for eksempel Nord-Trøndelag Barne- og ungdomsråd, Ung Tiltakslyst, Toleranse Nord-Trøndelag og Ungdomskonferansen. Vi må i fellesskap finne løsninger der disse etablerte arenaene kan brukes mer aktivt i forhold til iverksettelse av tiltak.

Forebygging av selvmord og selvmordsforsøk må også ses som en viktig del av det totale folkehelsearbeidet som gjøres. Når fylkeskommunen får et lovpålagt ansvar fra 1.januar 2010, innebærer det at fylkeskommunen skal være en pådriver for og samordner av folkehelsearbeidet. Dette vil skje gjennom alliansebygging og partnerskapsavtaler, blant annet med kommunene.

Avslutningsvis vil jeg få opplyse om at Helsedirektoratet om kort tid vil komme med nye nasjonale prioriteringer for selvmordsforebygging. Disse nasjonale føringene vil fylkeskommunen ta med seg i det videre arbeidet, spesielt opp mot våre ungdommer. Vi trenger en nullvisjon for selvmord i Nord-Trøndelag, avslutter Annikken Kjær Haraldsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**