Venstre vil utvide studiestøtten

-Venstres foreslår i sitt alternative statsbudsjett å innføre 11 måneders studiestøtte, slik at alle studenter også får en utbetaling fra lånekassen 15. juni, sier fylkesleder Andre N. Skjelstad. Stadig flere studenter har sin eksamen langt ute i juni, og Venstre mener vi må legge til rette for at de får konsentrere seg om studiene i eksamensperioden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Student, studere, universitet

Foto: Håkon Sparre (UMB)

-Kravet om å tilpasse studiestøtten til det forlengede semesteret var ifølge meningsmålinger den viktigste politiske saken for over 60 % av landets studenter. Studentorganisasjonene har jobbet hardt for å få gjennomslag for dette og lånekassen har gjort det klart at de er klare til å innføre det nye utbetalingssystemet så snart Stortinget bevilger pengene, sier Skjelstad.

11 måneders studiestøtte er et nødvendig skritt på veien for å realisere heltidsstudenten, og er beregnet til å koste om lag 500 millioner kroner. I valgkampen var det flere enn Venstre som lovte 11 måneders studiestøtte. Alle de rød-grønne partiene lovte dette i valgprogrammene sine, men vi finner det verken i Soria Moria 2 eller i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2010. -Regjeringen har sviktet alle landets studenter når de løper fra dette veldig viktige løftet, avslutter Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**