Stort flertall for å vurdere kommunesammenslåing

Stadig flere kommunale oppgaver flyttes opp på interkommunalt nivå fordi dagens kommuner på Nedre Romerike er for små. På onsdagens kommunestyremøte ble det klart flertall for å sette i gang et arbeid med å vurdere kommunesammenslåing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nedre Romerike

Foto: SNR

— Selv om Skedsmo har en relativt stor befolkning, er det en geografisk liten kommune. Det er naturlig at vi samarbeider med nærliggende kommuner om oppgaver som vann, avløp, renovasjon, brannvesen, legevakt, kemnerkontor, regionale idrettsanlegg osv. Men det er ikke uproblematisk at beslutningene flyttes vekk fra det direkte folkevalgte nivået. Nå som også samhandlingsreformen kommer om kort tid, bør hensiktsmessigheten ved dagens kommunestruktur definitivt vurderes på nytt, sier Boye Bjerkholt, gruppeleder for Skedsmo Venstre.

Det var fremmet flere forslag om kommunesammenslåing. Til slutt valgte et bredt flertall, med unntak av SV, å stille seg bak Fremskrittspartiets forslag, som lyder som følger:

Administrasjonen bes å legge frem en oversikt over eksisterende interkommunalt samarbeid med sikte på å synliggjøre effekten av kommunesamarbeid og synergieffekten ved en eventuell kommunesammenslåing med en eller flere kommuner.

— Dette må ses på som et første steg mot en kommunesammenslåing. Forhåpentligvis vil også kommunene rundt oss gjøre lignende vurderinger. Da kan vi få en rasjonell debatt om fordeler og ulemper ved kommunesammenslåing, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**