Stor ripe i lakken for fylkeskommunen

Venstres Roar Sollied mener det er trasig at man ikke kan ta seg tid til en prosess som kan forsvares i forhold til ansattes og berørtes krav til medvirkning og informasjon. Han mener at dagens avgjørelse i Fylkestinget setter Fylkeskommunen i vanry.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Sollied la fram motforslaget fra opposisjonen, men etter flere timers debatt ble det knappest mulig tap 19/18. -Mange stemte mot egen overbevisning på posisjonens side, slik at det reelle flertallet var imot nedleggelser, sier Roar Sollied. Han mener det er ei lokal biodieselsak.

Opposisjonen har varslet lovlighetskontroll, som vil bli fremmet innen tre uker.
-Arbeidstakerorganisasjonene hadde ikke noe kunnskap om innholdet i saka før den ble lagt fram i media 13.10.09, noe som er i strid med Hovedavtalens bestemmelser og Arbeidsmiljøloven, sier Sollied, og han er like overrasket ove den rotete saksbehandlinga innenfor parlamentarisk styresett. -Når man i tillegg har rotet med tallgrunnlag og fylkesrådsleder tilslutt presterer å si at det var bestilt ei melding i oktober når det egentlig var et ufullstendig faktagrunnla, da fører man folk bak lyset.

Sollied synes det er synd at AP, H og KrF like til kan tenke seg å utvide fylkesrådet for å få flere krakker midt oppi alt dette. 1 mill kunne de heller brukt til skole, og ytterligere 5 mill per år fra 2011. Venstre er imot parlamentarisme på fylkesnivå.-Systemet skulle jo klargjøre de politiske skillelinjer, men nå ser vi H og AP i samme bås, så det argumentet faller også.

Venstre leverer et budsjett på fredag som dekker inn skolene som legges ned. Se artikkel nedenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**