Kommentar: Stavangers hermetikkhistorie

Venstres Helge Solum Larsen som er nestleder kommunalstyret for byutvikling i Stavanger advarer mot tap av unik kulturhistorie fra hermetikktiden. -Det svært viktig at vi beholder spor og linjer som viser historien, skriver Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I to artikler i Stavanger Aftenblad har henholdsvis Per Th. Grimnes, Helge Dahle og Jorunn Haram skrevet godt om trusselen to av Stavangers vesentlige bygningsminner fra hermetikkhistorien står ovenfor.
Grimnes roper varsko for Sandvigå 24 i Bjergsted. I en plan lagt fram for området er det vurdert å rive dette bygget for å kunne realisere hotell. Dersom en slik plan i Bjergsted er avhengig av at Sandvigå 24 fjernes, kan ikke planen gjennomføres. Da må det vurderes andre alternative bruksområder for bygget og området rundt. Dette er Venstres klare mening. Sandvigå 24 skal fortsette å være et markant bygg i innseilingen i Stavanger.

Dahle og Haram skriver om Haugesundsgaten 39, jugendbygningen som rommet Hermes Canning. Denne flotte bygningen er tragisk nok tillatt revet for å bli erstattet med parkering. Venstre mener bygget burde bevares. Den politiske behandlingen av saken har vært beklagelig. Den første søknaden om riving ble avvist med en stemmes overvekt. Søker påklaget vedtaket og fikk da medhold med enstemmes overvekt ved at en av Høyres stemmer gikk motsatt vei og stemte sammen med FrP og Ap. Fylkesmannen ser nå på denne saken etter at bymiljøforeningen Vårt Stavanger påklaget behandlingen.

Det må ha gått en eller annen form for prestisje i saken. Hele området på vestsiden av Leirvig skal nå reguleres på nytt. Kommunalstyret for byutvikling behandlet i slutten av september planprogram for den nye reguleringsplanen. Kvartalet der hermetikkfabrikken ligger var utelatt fra planprogrammet, som en øy i et nytt stort og spennende byutviklingsområde. Venstre foreslo å ta kvartalet med, slik at også bygningen Haugesundsgaten 39 kunne vurderes med tanke på vern. Selv ikke i en slik overordnet sammenheng aksepterte flertallet å vurdere bygningens fremtid pånytt.
At ikke grunneier selv har støttet en slik ny vurdering er ytterligere underlig: Ny plan kunne sørge for at eier beholdt hele eiendommen. Riving baserer seg på en foreldet plan som medfører at deler av eiendommen skal brukes til offentlige formål og rundkjøring.

I all byfornyelsesarbeid er det svært viktig at vi beholder spor og linjer som viser historien. Det er slik vi sikrer en utvikling basert på vår identitet og egenart. Både Sandvigå 24 og Haugesundsgaten 39 er særegne bygninger fra byens stolte hermetikkhistorie. Denne historien er det verdt å ta vare på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**