H, SP og V leverer felles budsjett for sunn styring

Gjennom sunn økonomisk styring vil Høyre, Senterpartiet og Venstre skape en sunn skole, en sunn omsorg og en sunn by. – Vi klarte å finne penger til økning av sosialsatsene samtidig som tilbud innen psykiatri og rusomsorg opprettholdes på dagens nivå, sier Venstres gruppeleder Roar Günther Andersen. De tre partiene opprettholder også lærerressursene. Her skal det spesielt satses på leksehjelp og hjelp til barn med lesevansker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Les hele budsjettet.her.
Les pressemelding fra Høyre, Senterpartiet og Venstre her.

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

Nøkternhet i investeringer, redusert eiendomsskatt og kritisk gjennomgang av kommunens virksomhet er de viktigste grepene i de tre partienes alternative budsjett for Halden kommune, 2010. Den økende gjeldsbyrden truer kommunens tjenestetilbud og må reduseres, heter det i budsjettforslaget der knallharde prioriteringsrunder har redusert neste års lånebehov fra svimlende 227 millioner til nøkterne 44 millioner kroner.

Ved hjelp av disse grepene og kraftig reduksjon av kommunalt byråkrati klarer partiene likevel å opprettholde et tilfredsstillende nivå på tjenester innen skole, helse, omsorg, kultur og teknisk vedlikehold.

roar

Foto: M&A Fotoatelier, Halden

– Ved hjelp av budsjettdugnaden klarte vi også å finne penger til økning av sosialsatsene samtidig som tilbud innen psykiatri og rusomsorg opprettholdes på dagens nivå, sier Venstres gruppeleder Roar Günther Andersen. De tre partiene opprettholder også lærerressursene. Her skal det spesielt satses på leksehjelp og hjelp til barn med lesevansker.

Levende lokaldemokrati

Geir Helge Sandsmark

Foto: Halden Dagblad

– Det er gledelig at Venstre i dette budsjettet har fått gjennomslag i sin sak for å granske kommunen for politisk korrupsjon, lage en ny helhetlig kommuneplan og for å legge ned Hovedutvalg for budsjett, økonomi og finans for å kunne styrke kommunens lokaldemokrati, sier leder i Halden Venstre Geir Helge Sandsmark.

Skole for kunnskap og like muligheter

Tone Skråning

Foto: Bård Halvorsen, HiOf

Venstre har sammen med Senterpartiet og Høyre lagt fram et offensivt skolebudsjett der undervisnings- og oppvekstsektoren skjermes for kutt, det bygges ny skole på Iddesiden og Prestebakke skole opprettholdes.

— Jeg er svært fornøyd med at lærerdekningen i Halden opprettholdes og at man i 2010 skal gå gjennom kompetansen til lærerne slik at alle elever utelukkende har lærere med utdanning i de fagene de underviser i. Dette er et viktig skritt for å nå et mål om at Halden skal ha et godt faglig og sosialt grunnskoletilbud også i framtida, sier Halden Venstres kommunestyremedlem og .Hovedutvalg av undervisning og oppvekst Tone Skråning.

Sosialt ansvar

Eirin Finnanger

Foto: Halden Venstre, arkiv

Sp, H og V bevarer tilbudet på Iddebo, øker legedekningen ved sykehjemmene og opprettholder bemanningen i hjemmetjenesten og ved Familiens hus.

– I tillegg til dette har H, Sp og Venstre sammen klart å prioritere styrking av psykiatri og rusomsorg og en heving av sosialsatsene til et forsvarlig nivå. Dette budsjettet er et godt skritt mot en bedre hverdag for de som trenger det mest, sier Venstres vara til helse- og sosialutvalget Eirin Finnanger.

Kultur for kultur

Skolebarn

Foto: Microsoft

I budsjettet legges det opp til at det lages en egen barne- og ungdomsplan i Halden kommune for å kunne se samlet på barne- og ungdomspolitikken i kommunen for å sikre en bedre oppvekst for kommunens barn og unge.

For Venstre er det et viktig grep i dette budsjettet å utvide og endre fritidstilbudet til barn og unge ved å se på tilbud i nærområder utenfor sentrum, bygger skate- og sykkelpark, senker kravet om kontingent for at frivillige organisasjoner for barn og unge skal få støtte fra 100 kr til 50 kr og beholde gratis halleie for idrettsaktiviteter til barn og unge.

– Dette sammen med en styrking av skolebibliotekene fører til et bedre tilbud til kommunens barn og ungdom, sier medlem av hovedutvalg for kultur og idrett Per Magnus Finnanger Sandsmark

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Venstre, arkiv

Det er også gledelig at V, H og Sp styrker det profesjonelle kulturlivet i Halden ved å øke overføringene til Blåseensemblet, slik at også fylkeskommunen og staten øker sin støtte, beholde støtten til Østfold Teater og ved å beholde transportstøtten til skolene slik at elever får muligheten til å få gode kulturopplevelser i skoletiden.

– Det er også viktig at vi i vårt budsjett legger opp til at Konservativen/ Sparebanksalen skal være forbehold teater- og musikkmiljøene i Halden slik at også disse får et godt tilbud i tiden framover, legger Venstres andre kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark til.

Bærekraftig utvikling

Jorda

Foto: Microsoft

Gjennom dette fremmer Høyre, Senterpartiet og Venstre forslag om å bli med i kampanjen 10:10 — 10 % kutt i klimautslippene innen 2010, blant annet ved å følge opp klimaplanen, arbeide for å bytte ut kjøretøy med nullutslippskjøretøy og legge til rette for framtidig trasse for dobbeltsporet jernbane gjennom Halden. — Dette viser at vi i praktisk politikk prioriterer miljø og tilrettelegger kommunens drift til en bærekraftig utvikling, sier Halden Venstres medlem av Hovedutvalg for miljø og næring Geir Helge Sandsmark.

Godt samarbeid
Roar Günther Andersen og Geir Helge Sandsmark er svært godt fornøyde med sine budsjettpartnere i Høyre og Senterpartiet. – Begge disse partiene forvalter mye sunn fornuft og god vilje. Det var lett å finne sammen om gode budsjettsaker, sier de to lokale Venstrelederne.

Les også om budsjettet i Halden Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**