Fylkeskommunen må gi lærerne ordentlige arbeidsforhold

Fylkestingsrepresentant Sanna Sarromaa har stilt spørsmål til fylkesordføreren om hvorfor lærerne på Gausdal videregående skole ikke blir hørt når det gjelder utformingen av deres arbeidsplasser i forbindelse med utbygging av skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Grunngitt spørsmål til fylkesordføreren vedr. situasjonen på Gausdal videregående skole

Lærerne ved Gausdal videregående skole hevder at de ikke blir hørt av fylkeskommunen i forbindelse med utbyggingen av skolen. Verneombudet og hovedtillitsvalgt ved Gausdal videregående skole Torstein Lund hevder i GD den 16. november og i telefonen til meg samme dagen at lærerne blir overkjørt i utbyggingsprosessen. Lærerne ved Gausdal ønsker seg enekontorer plassert rundt et fellesareal for å få muligheten til å arbeide uforstyrret samtidig som fellesarealet garanterer det nødvendige samarbeidet og kommunikasjonsmulighetene. Denne typen utbygging vil ikke bli dyrere for Oppland fylkeskommune enn utbyggingen med et åpent kontorlandskap som fylkesrådmannens styringsgruppe legger opp til. Videre sier lærerne ved Gausdal videregående skole at elevene lettere får kontakt med lærerne når lærerne har sine egne rom, noe som igjen kan ha sammenheng med relativt lav drop-out-prosent ved skolen.
Fylkesrådmannen påstår ifølge GD at fylkeskommunens insistering på en åpen løsning ikke handler om politikk. Oppland Venstre mener at det handler nettopp om politikk når de ansatte — de det gjelder! — ikke blir hørt i en så viktig sak som handler om deres arbeidshverdag. Oppland Venstre mener at det ikke er et relevant argument for et åpent kontorlandskap at de fleste andre videregående skoler i fylket og Oppland fylkeskommunens hovedbygg er bygd og organisert slik. Når fylkesrådmannen i avisen sier at nye arbeidsformer og organiseringsløsninger i form av team og deling av kompetanse, samt vektlegging av dialog og samarbeid, forutsetter åpne landskap, mener han implisitt at enekontorer forhindrer jobbing i team, dialog og samarbeid. Det stemmer ikke. Det finnes per dags dato lite forskning om fordeler og ulemper ved åpne kontorlandskap. I et forprosjekt, dirigert og finansiert av Norges forskningsråd, kom det fram at det eneste man vet sikkert er at åpne landskap utnytter arealene bedre — med andre ord, flere folk kan jobbe på færre kvadratmeter. Forskningsrapporten Utfordringer i et IKT-dominert arbeidsliv (som kan lastes ned og leses her: http://www.itek.norut.no/norut_troms/publikasjoner/rapporter/utfordringer i et ikt dominert arbeidsliv 1) konkluderer med at man ikke vet om de ansatte blir mer effektive, kreative og innovative. Man vet heller ikke ifølge rapporten om åpne landskap er bra for arbeidsmiljø, likestilling, medbestemmelse på arbeidsplassen og forholdet mellom ledelsen og de ansatte.

For Oppland Venstre er allikevel hovedpoenget at Oppland fylkeskommune må høre på sine egne ansatte og hva de opplever er best for dem og deres arbeidssituasjon. Lederen i Utdanningsforbundet i Oppland Marit Juvem sier poengtert at dette handler om yrkesetikk og tilfredsstillende arbeidsforhold både for elever og lærere.

På bakgrunn av dette spør jeg fylkesordføreren hva han har tenkt å gjøre for at lærere ved Gausdal videregående skole blir hørt på, får tilfredsstillende arbeidsforhold og ikke føler seg overkjørt i denne saken?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**