Vil ta tak for å sikre villaksen

Trond Prytz, Venstres gruppeleder i fylkestinget, vil bedre dialogen mellom private og offentlige aktører for å sikre våre villaksstammer. Han ber fylkesrådet ta ansvar. -Vi har nå en unik mulighet til å se på muligheter for Nord-Trøndelag og hvordan vi skal bevare våre villaksstammer, sier Prytz. Han fremmet forslag om at fylkesrådet skal ta ansvar for å utvikle den faglige dialogen for å sikre våre villaksstammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

-Laksen er en av de mest ettertraktede sportsfiskene, og diskusjonen om villaksen går tilbake til 1800-tallet, sier Prytz. Han mener derfor det er viktig å styrke arbeidet med dialogen om villaksens fremtid. Dette gjelder både langs kyst og elv. Bestanden av nordatlantisk villaks er redusert med 82% de siste 30 årene.

Kompetanseutvikling i Nord-Trøndelag

Trond Prytz

Foto: Øystein Mørkved

-Dette er en unik mulighet til å styrke arbeidet med å skaffe seg kunnskap, og hvordan kunnskap skal brukes, sier Prytz. Her kan vi bygge kunnskap fra praktikeren opp mot fylkeskommunen. Dette gjelder både private og offentlige aktører på lokalt og regionalt nivå. – Villaksen er en juvel i vår natur, og det skal og må den også være i framtida. Den er også en svært viktig ressurs – både for befolkningen langs kysten og for folk som bor på innlandet, sier Prytz.

Han etterlyser mer fokus på temaet laks og samfunn. Nord-Trøndelag har et unikt fortrinn i kvaliteten av selve fiskeressursene. I tillegg har vi infrastruktur, storslagen natur, et levende kulturlandskap og bred kompetanse innenfor fiskeforvaltning og fiskekultivering. -En styrking av den faglige dialogen mellom offentlige og private aktører for å sikre våre villaksstammer vil være et konstruktivt bidrag for å sikre oss både faglige kompetanse, og samtidig sikre våre villaksstammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**