Venstres hovedinnlegg i budsjettdebatten

Gruppeleder Boye Bjerkholt holdt Venstres hovedinnlegg under budsjettdebatten i kommunestyret i dag. Han la vekt på at flertallskonstellasjonen har fått på plass veldig mye innenfor svært trange rammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Boye Bjerkholt

Foto: Venstre

Ordfører,

Venstre legger i dag frem et budsjett i samarbeid med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti. Det er et budsjett som står i kulturens og frivillighetens tegn, og som får på plass store og viktige investeringer innenfor skole, idrett og helse. Tross en vanskelig økonomisk situasjon, er dette et budsjett som Venstre har stor grunn til å være fornøyd med.

Ordfører,

Venstre er opptatt av å bygge opp under det frivillige kulturlivet og den enorme frivillige innsatsen fra de mange samfunnsengasjerte innbyggerne vi har i denne kommunen. Det legges ned et utrolig antall arbeidstimer i lag og foreninger, og det arbeidet er helt uvurderlig for livskvaliteten og livsgleden i lokalsamfunnene våre. I tillegg så vet vi at det er få investeringer som gir så mye igjen for hver krone som når pengene går til å generere og støtte opp om nettopp frivillig innsats.

En av de aller beste investeringene vi kan gjøre, er å sikre et godt og mangfoldig aktivitetstilbud til barn og unge. Det bidrar til fysisk og sosial utvikling, samhold og inkludering. Og det forebygger tiltaksløshet, kriminalitet og helseproblemer.

Derfor er jeg veldig glad for at vi nå bidrar til å fortsatt sikre et stabilt og godt ungdomstilbud i hele kommunen. Vi viderefører ungdomstiltakene på Strømmen og Skedsmokorset, vi opprettholder gratisprinsippet for halleie på dagens nivå opp til 17 år, og vi reverserer det foreslåtte kuttet i overføringene til lag og foreninger. I tillegg halverer vi prisøkningen på kulturskolen i 2010.

Ordfører,

På samme måte, i frivillighetens tegn, har vi også lagt avgjørende vekt på å sikre fortsatt støtte til Kirkens Bymisjon og Mercy House, fordi vi ser hvilken fantastisk innsats som legges ned i disse tiltakene og hvor mye det faktisk betyr for dem som får hjelp. Og selv om det er vanskelig å tallfeste og det ikke vises noe sted i budsjettet, er jeg ikke i tvil om at Kirkens Bymisjon og Mercy House bidrar til å spare kommunen for fremtidige utgifter på helse-og sosialbudsjettet som mange ganger overstiger den støtten de mottar.

Ordfører,

I disse dager er Skedsmo kommune i sluttforhandlinger med tre OPS-leverandører som konkurrerer om å levere en ny Asak skole. Etter årtier med skuffelser for Leirsund-elever og foreldre som har håpet forgjeves på at skolen deres endelig skal oppgraderes, bestemte vi i denne sal for to år siden at ny skole skal stå ferdig til skolestart 2011. Siden den gang har vi gjentatt det gang på gang, men stadig har trusselen om nye utsettelser hengt over prosjektet.

Ordfører,

I dag hogger vi vedtaket inn i stein. I dag tar vi et definitivt farvel med forfalne toaletter, knøttsmå klasserom og sliten murpuss. Vi har passert “the point of no return”. Asak får en tipp, topp ny skole til skolestart i august 2011!

Ordfører,

Det er ikke tvil om at Skedsmo har en stor utfordring med å ta unna elevveksten på ca. 100 nye elever hvert år. Ved skolestart neste år åpner Kjeller skole, og i 2012 kommer andre byggetrinn på plass. Det er helt avgjørende for at vi skal kunne ha plass til alle i Skedsmo-skolen. Neste store skoleprosjekt blir ny ungdomskole på Bråte. Den ligger ikke inne i handlingsplanperioden, men før utbyggingen på Bråtejordet er ferdig, bør også Bråte skole være på plass.

Ordfører,

De store skolesatsingene gjør at det blir mindre rom til andre gode tiltak. Allikevel har vi funnet rom for å starte opp igjen sommerskolen. Vi trenger å styrke realfagkompetansen blant barn og unge, og sommerskolen gir nysgjerrige elever muligheten til å bruke litt av sommerferien sin til å gå dypere inn i fagene på en praktisk måte som kombinerer læring, utforskning og moro. Jeg kan ikke tenke meg et bedre sommerferietilbud, og når vi til høsten får en samlet evaluering av sommerferietilbudet til barn og unge i Skedsmo kommune — innenfor både kultursektoren og undervisningssektoren — er jeg overbevist om at sommerskolen vil komme tilbake som en permanent ordning.

Ordfører,

Jeg skal bevege meg over til idrettens verden. For også idretten er store vinnere i dette budsjettet. Og fordi vi har tenkt smart, og funnet gode løsninger som gir mer igjen for pengene, så kan vi allerede i løpet av neste år åpne tre nye baner under tak. Vi får en to-baners flerbrukshall på Skedsmokorset og vi får en en-banes flerbrukshall ved Skedsmo videregående skole — og alt sammen for under halve prisen av det en tre-baners flerbrukshall tidligere har vært kostnadsberegnet til.

La meg slå det fast med en gang: At det bygges billig og smart, betyr ikke at funksjonaliteten eller levetiden blir noe dårligere. Sandwhichhallen på Skedsmokorset er den løsningen som gir mest hall for pengene, og den vil gi en sårt tiltrengt økning i hallkapasiteten der det trengs som mest. Og så får vi en tredje bane, i Lillestrøm, som i hovedsak er finansiert av Akershus fylkeskommune. Det ville være dumskap på vegne av Skedsmos innbyggere å fatte et vedtak som gjør at vi går glipp av 25 millioner kroner. Og siden vi gjør det på den måten får vi altså tre baner til under halv pris!

Ordfører,

Den siste store satsingen i det omforente budsjettet fra de fire partiene, er omsorgsboliger på Huseby. Dette har vi snakket om i mange år at vi trenger å få på plass, og nå gjør vi det endelig.

Ordfører,

Det er egentlig utrolig hvor mye vi har klart å få til i et så trangt budsjett. Samtidig er det viktig å huske at vi har store utfordringer i årene som kommer, så budsjettet er svært skjørt. I en slik situasjon er det viktig at forventingsnivået justeres deretter. Det blir neppe plass til ytterligere store satsinger innenfor de fire årene som handlingsprogrammet gjelder for.

Men vi får likevel gjort veldig mye, og jeg mener at det er et meget godt budsjett vi legger frem her i dag. Det håper jeg veldig mange vil være enig med meg i. Og med det ser jeg frem til en god debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**