Trond Prytz fra fylkestinget tirsdag

Spørsmålet er hvordan vi skal organisere samfunnet i fremtiden og hvordan vi skal bygge det moderne Nord – Trøndelag, sier Trond Prytz. (Kilde Nord – Trøndelag Venstre)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fylkesrådslederen gav fylkestinget en fin reise gjennom virkelighet og utfordringer i Nord-Trøndelag. Den gir oss et perspektiv på hvor vi skal og strutter av politisk vilje, sier Venstres gruppeleder i fylkestinget Trond Prytz.

Foto: AKE

Fylkeskommune er flink til å fylle opp rommet og underbygger optimismen i i fylket, sier Prytz. Vi som deltok på KS-konferanser ser at fylkeskommunen underbygger dette, sier Prytz. -Vi er i et samfunn preget av romslig økonomi. Da må vi jobbe med med holdninger. Spørsmålet er hvordan skal vi organisere samfunnet i fremtiden og hvordan vi skal bygge det moderne Nord-Trøndelag, sier Prytz.

Kompetanseutfordringer i Nord-Trøndelag
-I valgkampen gikk Venstre ut med hvordan vi skulle organisere Nord-Trøndelag i forhold til kommunestruktur. Venstre vil ha en kommunereform der flere offentlige oppgaver blir desentralisert fra staten til kommunene, sier Trond Prytz. -Dette er også en velferdsreform som krever en ny kommunestruktur, med større ansvar for offentlige tjenester enn dagens kommune, spesielt innenfor helsevesen og velferdstjenester, men også innenfor miljø, regional planlegging og arealpolitikk, sier Prytz.

Venstre har tatt til orde for større kommuner som kan skape attraktive fagmiljøer. Prytz mener dette vil være et viktig bidrag for å løse kompetanseutfordringene i Nord-Trøndelag.

Folkehelse
-Hvem skal fylle arbeidet med folkehelsearbeidet i 2020, spør Prytz. Fylkestinget i Nord-Trøndelag har vedtatt en folkehelseplan som skal styrke, utvikle og organisere folkehelsearbeidet, som omfatter helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.

-Jeg synes det er mye fokus på sykdomsperspektivet i forbindelse med folkehelsearbeidet, sier Prytz. Han mener nøkkelordene må være god helsekunskap til det vi plages med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**