Stort mindretall mot inntramming i statlige skjenketider

Det ble svært jevnt i formannskapet da det onsdag behandlet høringsuttalelse til regjeringens foreslåtte endringer i alkohollovgivningen. Det endte med at både rådmannens forslag og det alternative forslaget fra Venstre og Fremskrittspartiet ble sendt inn fra Skedsmo kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Øl

Foto: Microsoft

Mens rådmannen anbefalte formannskapet å slutte seg til regjeringens forslag om en time kortere maksimaltid for skjenking, argumenterte Venstre og Fremskrittspartiet med at det er de lokale folkevalgte som ut i fra lokale forhold er best egnet til å ta den typen avgjørelser. Det omforente forslaget fra de to partiene fikk imidlertid kun støtte fra to av tre Høyre-representanter, og ble dermed nedstemt med én stemmes overvekt. Høringsuttalelsen ble allikevel sendt inn på vegne av Skedsmo kommune og lyder som følger:

Skedsmo kommune mener at det er de lokale folkevalgte som ut i fra lokale forhold er best egnet til å vurdere og fastsette skjenketider for alkoholholdig drikke. Kommunen er således sterkt kritisk til at handlefriheten til å føre en selvstendig lokal alkoholpolitikk innsnevres gjennom forslaget om å korte ned på maksimaltiden for skjenking.

Kommunen finner ikke at notatet fra departementet dokumenterer at innskrenket skjenketid alene vil være tilstrekkelig til at eventuelle voldsepisoder unngås, og finner heller ikke at departementet har gjort en kvalifisert vurdering av andre tiltak som kan settes inn for å oppnå den ønskede effekt. Mange voldsepisoder oppstår erfaringsmessig ved stengetid i forbindelse med trengsel i garderobekøer, matkøer og taxikøer. Det finnes ikke holdepunkter for å mene at en reduksjon av skjenketiden på én time vil bidra til å redusere den ansamlingen av mennesker som oppstår ved stengetid.

Kommunen vil også påpeke at den har andre viktige hensyn som må ivaretas, herunder ønsket om et godt nattelivstilbud til befolkningen og tilreisende turister, ønsket om å unngå at nattelivsstøy forflytter seg til private boligområder, og hensynet til stabile og robuste rammebetingelser for næringslivet — serveringsbransjen, hotellbransjen og turistbransjen som helhet. Notatet fra departementet inneholder ingen konkret vurdering av de økonomiske konsekvensene forslaget til endringer i alkoholloven får for næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**