Skolebudsjettet kraftig styrket

Kjell Veivåg er svært fornøyd med at skolebudsjettet styrkes med 114 millioner kroner i forhold til byrådets forslag. – Venstre viser nok en gang at vi prioriterer skolen, sier Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kjell Veivåg er strålende fornøyd med å ha fått budsjettpartnerne i bystyret med på å styrke skolebudsjettet med 114 millioner kroner mer enn byrådet gikk inn for.

Foto: Sveinung Bråthen

Grunnskolen får en styrking av rammen med 44 millioner kroner neste år. Tilsvarende styrkes de videregående skolene med åtte millioner. I tillegg til den generelle rammeøkningen, har Venstre fått på plass en rekke ekstratiltak i budsjettforliket:

– Spesialundervisning i bostedsskolene (elevens “hjemmeskole”, ikke spesialskoler) styrkes med fire millioner kroner.
– Aktivitetsskolen (tidligere SFO) styrkes med åtte millioner kroner.
– Venstres satsing på videreutdanning av lærere, “Lærerløftet”, blir videreført, og i tillegg styrket med fem millioner kroner.
– Bevilgningene til såkalt akuttvedlikehold på skolene er økt med 40 millioner kroner. Fra før driver Oslo kommune et omfattende program for bygging og rehabilitering av skoler for å holde tritt med veksten i elevtallet. I snitt bygges det et nytt klasserom i uken.

Ikke bare store grep
Men budsjettarbeidet handler ikke bare om de store grepene. Også noen mindre saker får oppmerksomhet.

– Personlig er jeg glad for at vi har fått plass til 500.000 kroner ekstra til styrking av den pedagogiske ressursen ved Kirkeveien videregående skole. Det er en spesialskole for ungdom og andre med rus- og psykiske problemer. Denne skolen gjør en kjempejobb, sier Kjell Veivåg.

Venstre og partnerne i budsjettforliket er også enige om flere såkalte verbalforslag. Dette er forslag som ikke gir direkte budsjettkonsekvens i inneværende år, men som pålegger byrådet utredningsoppdrag, styrer måten midlene i budsjettet brukes på eller hvordan virksomheten organiseres. Her er noen av vedtakene:

Skolebarn

Minoritetsspråklige elever
Byrådet bes gjennomføre utredning av behovet for å foreta styrking/tilpasninger av organisasjonen på skoler med høy andel minoritetsspråklige elever.

Redusert byråkrati i skolen
Byrådet bes gjennomføre en vurdering av hvilke tiltak som kan bidra til at byråkratiet i Osloskolen kan reduseres.

Spesialundervisning i egne videregående skoler
Byrådet bes i samarbeid med Eikelund videregående skole å gjennomføre en utredning om behovet for å gi elevene i de videregående spesialskolene et bredere tilbud om yrkesutdanning.

Flerbrukshall ved Grefsen skole
Byrådet bes igangsette og gjennomføre prosjektering av en standard flerbrukshall/opparbeidelse av idrettsbaneområdet ved Grefsen skole. Flerbrukshallen kommer til erstatning for to planlagte gymsaler, som trekkes ut av rehabiliteringsprosjektet. Hallen skal på vanlig måte brukes av det lokale idrettsmiljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**