Venstre prioriterer dans, lærere og klima

Venstre holder sine løfter og satser igjen i hovedsak på skolen i sitt budsjettforslag for 2010 i fylkestinget. I tillegg foreslår Venstre å bruke noe mer penger på miljø og kultur, enn fylkesrådmannen .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Tavle

Foto: Microsoft Clip art

Prioriteter skolen igjen
Venstre holder sine løfter og satser igjen på skolen i sitt forslag til budsjett i fylkestinget.
Venstre ønsker å styrke skolen og satse mer på ledelse og lærere. Derfor prioriterer Venstre 6,9 millioner mer på innholdet i skolen. Av dette er det satt av 0,5 mill til skoleledelse, 1 mill til etterutdanning og 1 mill til skolebøker.

Inge Solli i Masters of war

Foto: Venstre

Gjenoppretter danselinja på Risum
Venstre ønsker også å reversere nedleggelsen av danselinja på Halden videregående skole. I sommer bestemte flertallet i fylket, Ap, SV, Sp og KrF, med H på slep, at dans legges ned. Venstre støtter de som mener at skolen må få beholde dans fordi dette er det eneste stedet i fylket som har et samlet tilbud med dans, drama og musikk.

Fylkestinget har i ettertid søkt Kulturdepartementet om å delta som pilotfylke i et utviklingsprosjekt for styrking av dans. Det virker derfor ulogisk å ødelegge danselinja i Halden. Venstre foreslår derfor å på nytt innføre dans som et treårig tilbud i Halden.

Hovedtall:

Venstre omprioriterer og styrker skolebudsjettet med til sammen 6,9 mill kr.
Venstre vil bruke kr 500.000,- på klimaarbeidet.
Venstre vil styrke kultursektoren med 1,1 mill kr.

Fylkestinget har møte 2.-3. desember.

For mer informasjon:
Gruppeleder, Fylkestinget: Sindre Westerlund Mork, 916 95 642
Leder, Østfold Unge Venstre og kulturpolitiker i Halden: Per Magnus F. Sandsmark, 951 48 331

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**