Biodiesel — Uløselig uten næringslivet

Klimakrisen er for stor og omfattende til å løses gjennom offentlige avgifter alene. Et bedre klima avhenger av å spille på lag med næringslivet. Det er umulig å ikke la seg engasjere av rabalderet rundt den nye avgiften på biodiesel, skriver fylkesleder Andre N. Skjelstad i et leserinnlegg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Innlegg – av Andre N. Skjelstad
Fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

Det er en rød tråd i næringsutviklingen de siste årene. En rekke nye, klimavennlige bedrifter har i løpet av de fire siste årene lagt ned eller flagget ut sin virksomhet. Når Norges eneste produsent av biodiesel (Uniol) vil legge ned driften i Fredrikstad, er galskapen satt i system.

De siste årene har en rekke lovende prosjekter, særlig innen fornybar energi, flyttet til utlandet på grunn av manglende støtte fra Regjeringen.

Det er nå klart at de rødgrønne partiene vil bremse bruken av miljøriktig biodrivstoff i transportsektoren. Det er ti år siden Stortinget fritok biodiesel for dieselavgift. Flere bedrifter, virksomheter og kommuner har satset på produksjon og bruk av biodiesel. Deres utgangspunkt har vært at avgiftsfritaket skulle videreføres. Nå forsvinner arbeidsplasser og en ny moderne industri.

Avgiftsinnføring vil være et kraftig tilbakeslag for miljøarbeidet, og den river bort en rekke positive initiativer innen utvikling, produksjon og bruk av alternative drivstoffer i Norge. Et potensialt voksende miljøvennlig næringsliv utraderes på grunn av avgiftskåte politikere. Norge har jo nå vitterlig et system der vi er mer opptatt av skatteinntekter enn miljø og næringsliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**