Venstre vil utvide studiestøtten

I sitt alternative statsbudsjett går Venstre inn for å innføre 11 måneders studiestøtte, slik at alle studenter får en utbetaling fra Lånekassen også 15. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Tilhørere på Venstres seminar om ungdoms- og studentboliger

Foto: Kjartan Almenning

Stadig flere studenter har sin siste eksamen langt ute i juni, og vi må legge til rette for at de får konsentrere seg om studiene i eksamensperioden. Derfor går Venstre inn for en ekstra utbetaling fra Lånekassen i juni.

Kravet om å tilpasse studiestøtten til det forlengede semesteret var ifølge meningsmålinger den viktigste politiske saken for over 60 prosent av landets studenter (Universitas 19.08.09). Studentorganisasjonene har jobbet hardt for å få gjennomslag for dette og lånekassen har gjort det klart at de er klare til å innføre det nye utbetalingssystemet så snart Stortinget bevilger pengene.

Venstre mener 11 måneders studiestøtte er et nødvendig skritt på veien mot å realisere heltidsstudenten, som vi trenger for å gjøre Norge til et kunnskapssamfunn.

Å innføre 11 måneders studiestøtte er beregnet å koste om lag 500 millioner kroner i året. I valgkampen var det flere enn Venstre som lovte 11 måneders studiestøtte.

Alle regjeringspartiene lovte 11 måneders studiestøtte i programmene sine og i valgkampen, men vi finner det verken i Soria Moria II eller regjeringens forslag til statsbudsjett for 2010.

Den rød-grønne regjeringen har sviktet alle landets studenter når de nå løper fra dette veldig viktige løftet. Venstre har derimot lagt det inn i sitt alternative statsbudsjett.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre