Uklart hva retakseringen koster

Levanger kommune må kjøpe inn ekstern hjelp for å kunne beregne ny eiendomsskatt innen fristen. Men det foreligger ingen tall for hvor mye det vil koste kommunen å leie inn folk for å taksere 12 000 private eiendommer. Leder i Levanger kontrollutvalg, Venstres Karl Meinert Buchholdt, har derfor kalt inn til ekstraordinært møte i kontrollutvalget der prisen på retakseringen blir et tema.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

-Vi får inn det vi får inn, og prøver å holde kostnadene så lave som mulig, skriver rådmann Ola Stene i en epost til leder i kontrollutvalget, Karl M. Buchholdt.

I stedet for en utgiftspost i budsjettet vil kostnadene bli trukket fra inntektene eiendomsskatten gir. -De 36 350 000 det er budsjettert med er altså netto inntekt av eiendomsskatten etter at takseringskostnadene er bokført, skriver Stene i eposten. Buchholdt mener dette bryter forskrift for årsbudsjett, der det heter at alle forventede utgifter og utbetaligner skal tas med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**