Bøker eller bananer?

I et leserinnlegg stiller Alstahaug Venstre’s Hanne Nora Nilssen spørsmålstegn ved formannskapets anmodning om å få utredet kostnadene til en utvidelse av skolefruktordningen. Dette i en tid hvor kommunen må gjennomføre et kutt i budsjettene til neste år med rundt 17 millioner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Bananer eller bøker?

Opplæringsloven pålegger Alstahaug kommune å ha et daglig tilbud med frukt og grønt på alle skoler med ungdomstrinn. Det er med andre ord ikke lovpålagt å tilby frukt og grønt til elever i "rene" barneskoler (1-7 skoler). I Alstahaug kommune har politikerne valgt å holde barneskolene i sentrum av Sandnessjøen utenfor denne ordningen, dette for å spare penger. En prioritering som for øvrig støttes fullt og helt av undertegnede.

Det er viktig at barn og ungdom spiser frukt og grønt daglig. Frukt og grønt er kilder til livsviktige næringsstoffer og er nødvendig for at kroppen skal fungere optimalt. Dette hersker det ingen tvil om. Det hersker heller ingen tvil om at Alstahaug kommune til neste år må redusere sin drift med rundt 17 millioner kroner for å oppnå et budsjett i balanse, og mange sparetiltak må derfor settes inn. I administrasjonens forslag til budsjett, ligger det blant annet en reduksjon på 15 lærerstillinger, redusert bruk av assistenter, sammenslåing av skoleklasser, bare for å ha nevnt noen. Derfor var det med stor undring at jeg leste formannskapets møteprotokoll av 18.11.09., hvor det stod følgende:

"Ordføreren ba administrasjonen forberede en sak vedr. fukt/grønt til alle skolebarn i kommunen".

Hva som får formannskapets medlemmer til å be om en slik utredning nå, er for meg en stor gåte. En innføring av gratis frukt og grønt til barneskolene vil medføre en ekstrakostnad på rundt 250.000 kr. I og for seg ikke et uoverkommelig beløp, men når man samtidig må redusere kraftig i skolenes drift, virker dette lite gjennomtenkt. Som Venstres representant i kommunestyret kommer jeg ikke akseptere en slik ekstrautgift. For undertegnede er det nå viktigere med flere lærere og bøker til elevene, enn bananer.

Hanne Nora Nilssen
Kommunestyrerepresentant for Alstahaug Venstre