Tøv om Venstre og kultur

– Dette kjenner vi oss ikke igjen i, konstaterer Venstrepolitiker Jarle Braut, som leder Regional- og kulturutvalget i Rogaland fylkeskommune. En undersøkelse fra Norsk senter for bygdeforskning mener å finne sammenheng mellom antall Venstrerepresentanter og manglende kultursatsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jarle Braut

Foto: Frode Kleppe

Braut mener undersøkelsen ikke gjenspeiler virkeligheten. Venstre er et parti som klart og tydelig prioriterer kultur og frivilling sektor.

Forsker Oddveig Storstad har blant sett på hva den politiske sammensetningen i by- og kommunestyrer betyr for hvor mye penger som brukes på kultur.
– Jeg har ikke sett på om partiene sitter i posisjon eller i opposisjon, analysen dreier seg om hvor mange som sitter fra de enkelte partiene, forteller hun til NRK.

Dermed kan det umulig trekkes en konklusjon som det Bygdeforskning gjør. Hvem som sitter i posisjon er relevant for hvilke vedtak som faktisk fattes. Rapporten, som ennå ikke er gått i trykken, bygger på intervjuer med kulturbyråkrater i 344 kommuner. I en slik rapport må det da også kunne forventes at det oppgis hvilke politiske preferanser de spurte kulturbyråkratene har, for at noen som helst fornuftig vekting av dette skal kunne gjøres.

Jarle Braut gjør det klart at Bygdeforsknings utsagn virker særdeles unyanserte: – I kulturfylket Rogaland er det tverrpolitisk enighet om svært mange kultursatsinger. Hverdagen er helt annerledes enn det som kommer fram i undersøkelsen, sier Braut til NRK-Rogaland, som mener det kommer an på den enkelte poltikers engasjement.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**