Pedagogikk før politikk

Hordaland Venstre er teknologioptimister og derfor positiv til utviklingen av digitale læremidler. Samtidig mener vi at en slik omlegging ikke må gå på bekostning av lærernes pedagogiske frihet eller elevenes ønsker og behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skole

Om digitale læremidler skal erstatte eller supplere det trykte ord er en beslutning som faglærerne bør ta, ikke politikerne. Samtlige norske fylkeskommuner, med unntak av Oslo, har tatt i bruk Nasjonal digital læringsarena (NDLA) i den videregående skolen. Tradisjonelle lærebøker er blitt byttet ut med digitale læremidler og nettbaserte løsninger.

Hordaland fylkeskommune har spart på læremiddelbudsjettene gjennom overgangen til digitale løsninger. De har imidlertid ikke tatt nok hensyn til skolenes egne ønsker. Det viser seg også at mange elever må vente urimelig lenge på trykte pensumbøker. Dette er en uholdbar situasjon.

Hordaland Venstre vil gi den enkelte skole større frihet. Derfor vil vi at pedagogene må stå fritt til å velge mellom ulike læremidler, uten innblanding fra fylkespolitikere som setter pris foran kvalitet.
Hordaland Venstre går også inn for at Hordaland fylkeskommune innfører et læremiddelstipend. Dette stipendet skal gis til den enkelte elev i videregående skole og skal dekke utgifter til kjøp av pensumlitteratur og læremidler.

Skole

Vi tror elevene selv kan skaffe læremidler mer effektivt enn hva fylkeskommunen har vist seg å være i stand til.

Hordaland Venstre vil:
Gi den enkelte skole myndighet til å velge mellom ulike læremidler, uavhengig av fylkeskommunale føringer.
Gi et materiellstipend til hver enkelt elev slik at elevene selv kan kjøpe læremidler.

Mona Hellesnes
leder i Hordaland Venstre