Nytt kompromiss om Gausel-tursti

Venstre har sammen med Høyre og Arbeiderpartiet utarbeidet et nytt forslag til løsning på den betente tursti-saken på Gausel. Forslaget ble presentert av Helge Solum Larsen i kommunalstyret for byutvikling torsdag kveld. —Kompromisset er et forsøk på kunne sikre en løsning som kan få politisk flertall i bystyret, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Solum Larsen understreker at dersom partiene hadde valgt å stå hver for seg kunne enkeltvurderinger blitt annerledes. —Da ville imidlertid ikke sannsynligheten vært stor for at det ble noen samlet avklaring i bystyret. Denne saken har versert i alt for mange år uten noen endelig avklaring. Det er i seg selv uheldig for alle parter, sier Solum Larsen.

Kompromissforslaget går ut på at det i det omstridte delstrekk B skal være en sti langs sjøen slik overordnede planer lenge har slått fast. Forslaget regulerer arealene utenom stien til spesialområde bevaring, slik at verneverdige bygninger, hageanlegg og strandsone beholdes som i dag. Det skal også vises opparbeidelsestiltak i gaten Gauselvågen. Det skal vurderes å gå rundt av enkelte få eiendommer i den sørlige delen av delstrekket da fremføring av sti her vil kunne by på store tekniske utfordringer. Dette er i tråd med vurderinger gjort for andre tursti-opparbeidelser i byen, som Tømmervika på Hundvåg.

For delstrekk A skal dagens situasjon videreføres av hensyn til naturvernområdet i sjø og strandsone, og i delstrekk C skal dagens opparbeidede turvei innreguleres og ikke flyttes.

-Det er grunn til å håpe at denne løsningen kan sikre planvedtak og deretter gjennomføring, sier Solum Larsen. Han understreker av drøftingene med Fylkesmannen til nå har vært positive og at det derfor må være håp om at også Fylkesmannen i det videre vil bidra til gjennomførbare løsninger.

Les mer i Rogalands Avis her >>
Les mer i NRK Rogaland her >>
Les mer i Aftenbladet her >>

Dette er hele forslaget:

Sak 346/09 Plan 1811

1. Saken tilbakesendes.
Administrasjonen utarbeider en ny sak som fremlegges til 1. gangsbehandling.

2. Nytt forslag til opparbeidelse som sikrer tilgjengelighet langs sjøen skal baseres på følgende premisser:

•I delstrekk A tillates det ikke opparbeidelse eller tiltak som endrer dagens situasjon vesentlig eller som kan komme i konflikt med bevaringsformålet naturvernområde sjø.

•I delstrekk B skal det i området mot sjøen kun reguleres areal til en sti som ikke medfører større fysiske inngrep som ødelegger stedlig kulturlandskap eller strandsone. Stien skal sikre tilgjengelighet langs sjøen, men etableres slik at den ikke er attraktiv for syklister. De øvrige områdene skal vises som spesialområde bevaring bygninger, spesialområde bevaring brygge/naust og spesialområde bevaring landskap og vegetasjon.
En opparbeidelse må vises slik at det tas hensyn til boliger og opparbeidede eiendommer i området.

Av hensyn til særlige kulturminnehensyn og kompliserte muligheter for opparbeidelse skal variant av alternativ 1A opprettholdes for eiendommene 14/140, 14/103 og 14/705.

For hele delstrekk B skal det samtidig med tilgjengelighet langs sjøen, vises i plan opparbeidelsestiltak for gående/syklende i gaten Gauselvågen.

•I delstrekk C skal gangforbindelsen reguleres slik at den følger den eksisterende opparbeidede stien.

2. Kommunalstyret for byutvikling ber om å få fremlagt hele det innsendte forslaget 2A for å vurdere om også dette skal legges ut til offentlig ettersyn.

Helge Solum Larsen
På vegne Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**