Krever svar om oppfølging av klimaforliket

Erna Solberg, Dagfinn Høybråten og Trine Skei Grande sendte i natt et brev til Statsminister Jens Stoltenberg der de ber om at han inviterer forlikspartnerne i klimaforliket til et møte snarest råd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Logo Venstre, Høyre og KrF

Foto: Venstre

– Vi krever et umiddelbart møte med Statsministeren for å avklare hvilke forpliktelser klimaforliket pålegger avtalepartene, sier lederne for Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

– I kjølvannet av biodieselsaken har det vist seg at regjeringen og opposisjonen tolker deler av klimaforliket svært ulikt. Derfor krever vi en avklaring av hvilke forpliktelser avtalen innebærer, sier Høyre-leder Erna Solberg.

Avklaring
I finansdebatten i går kom det frem at regjeringen i statsbudsjettet først refererte til klimaforlikets avtale om å øke omsetningspåbudet for biodrivstoff til 5 prosent innen 1. juli 2010 og brukte dette som en begrunnelse for å fjerne avgiftsfritaket for biodiesel. Deretter sendte Finansdepartementet 30. oktober en rettelse til Stortinget, der referansen til forliket ble fjernet. Til slutt gikk statsministeren selv på talerstolen på Fagforbundets landsmøte tidligere denne uken og presenterte en økning av påbudet til 3,5 prosent innen 2011 som en ambisiøs nyhet.

– Vi oppfatter dette som et klart brudd på klimaforliket, og for å sikre at resten av avtalen ikke møter samme skjebne, vil vi nå ha et møte med Stoltenberg så raskt som mulig, sier KrFs leder Dagfinn Høybråten.

– Vi nærmer oss klimatoppmøtet i København. Regjeringens manglende vilje til å følge opp viktige punkter i klimaforliket er et svært dårlig utgangspunkt for Norges troverdighet i forhandlingene. Det haster derfor med å få avklart om regjeringen og regjeringspartiene fremdeles føler seg forpliktet av klimaforliket, sier parlamentarisk leder for Venstre, Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**