Hva skjer i København?

Klimatoppmøtet i København står for døren, men hva verdens statsledere klarer å bli enig om er ikke godt å si, skriver Hans-Carl Tveit i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Den ene dagen får vi meldinger om at det neppe kommer en ny klimaavtale ut av møte og neste dag har Kina og USA “snakket sammen” og vi kan igjen håpe på konkrete og forpliktende avtaler. Men det er ikke bare i København det er kaos. Her hjemme har det endelig gått opp for SV at Arbeiderpartiet har lurt de trill rundt om avgiften på biodiesel. Det viser at SV ikke skjønner hva god miljøpolitikk dreier seg om. Hvor naiv går det an å bli??

Olje

Naturressursene er begrensede. Når verdens befolkning øker og stadig flere skal løftes ut av fattigdom, øker også presset på naturen. Det er ikke mulig å fortsette med vårt høye ressursforbruk i den vestlige verden, og samtidig tilfredsstille behovet til en voksende befolkning. Derfor må dagens produksjons- og forbruksmønstre legges om. Vi må stimulere til produksjon av varer og tjenester med lavest mulig miljøbelastning, fra uttak av råvare til ferdig produkt.

Innsamling og gjenvinning av boss må også økes, og alle bossdeponier må avvikles. Det haster også med å få på plass internasjonale avtaler som sikre og stimulerer til energi- og ressurseffektivitet, b.l.a. ved økt satsing på offisiell miljømerking. Vi må også utvikle standarder for datomerking av mat for å redusere matavfall fra dagligvarehandelen og innføre nye merkeordninger for produkter som blir klassifisert som farlig avfall for å sikre innsamling, forsvarlig håndtering og gjenbruk, og ikke minst innføre pante- og returordninger for flere typer varer og emballasje etter modell av retursystemet for glass.

Videre må panteordninger for biler også å gjelde båter og vi må sikre innsamling og utnyttelse av metangass og varme fra eksisterende avfallsdeponier. Vi i den vestlige verden må gå foran og ta vår del av ansvaret for å hindre global oppvarming.

Klimaet på jorda er i dramatisk endring. Millioner av mennesker blir miljøflyktninger dersom ikke klimagassutslippene er reduseres kraftig. Derfor er det nødvendig med forpliktende internasjonale avtaler som inkluderer alle land, og der industrilandene forplikter seg til konkrete reduksjoner i eget land. Vi i Venstre vil at Norge skal være en pådriver i arbeidet med å forhindre at den globale temperaturen stiger med mer enn 2 grader C. som et skritt på veien må derfor Norge arbeide for en ny klimaprotokoll for årene 2012-2016 (Københavnprotokoll) som inkluderer alle land og der de rike landene påtar seg de største forpliktelsene.

Fjord

Spørsmålet blir imidlertid om det er politisk vilje til det fra regjeringspartienes side og om de skjønner alvoret når de ikke en gang skjønner at det er direkte miljøfientlig å innføre avgift på biodiesel.

I Norge må vi utvikle og ta i bruk ny klimateknologi og endre levemåten vår slik at utslippene av klimagasser reduseres kraftig samtidig som velferdsnivået opprettholdes. Vi må gå fra å være en fossilnasjon til å bli en fornybar nasjon, fra fossilnæring til fornybar og framtidsrettet næring.

Green planet

Vi i Venstre vil gjennom en sterk satsing på fornybar energi sikre at vi opprettholder vår posisjon som energinasjon og vi allerede nå må forberede oss på at olje- og gassutvinningen i Nordsjøen en dag tar slutt. Klimaforliket i Stortinget var bare en forsiktig start på dette arbeidet: Vi må ha mer ambisiøse mål for reduksjoner av klimagassutslipp i årene som kommer og vi må iverksette tiltak som gjør at Norge når sine Kyoto forpliktelser og at de norske utslippene reduseres med minst 25 prosent av 1990-nivået innen 2020. Det vil si at de norske utslippene skal være lavere enn 37 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020.

Tallene kan bli betydelig lavere med teknologi som ikke er kjent i dag. Derfor må vi satse på forsking og utvikling av ny teknologi og mer miljøvennlige produksjonsmetoder. I tillegg til nasjonale tiltak må Norge, gjennom klimabistand og FN-godkjente klimaprosjekter («klimakvoter»), bidra til at utslipp reduseres i fattige land, og at avskogingen globalt stopper opp.

Hans-Carl Tveit

Vi må også erstatte dagens olje- og energidepartement med et energi- og klimadepartement som skal ha ansvar for tillatelser og virkemidler for energiproduksjon og klimagassreduksjoner. Først da viser vi at vi tar miljøet på alvor.

Hans-Carl Tveit
Gruppeleder, Venstres bystyregruppe