Fremtidsrettede endringer til kommunebudsjettet for 2010

Budsjettet for 2010 for Østre Toten kommune ble vedtatt 26 november. Venstre kom med viktige endringsforslag til ordførerens forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Utvikling.
Etter forslag fra Helga Feste Hunter og Venstre ble det fremmet et forslag om å opprette et utviklingsfond for Østre Toten. Fondet skal benyttes til prosjekter som fokuserer på utvikling i kommunen og skal bidra til at kommunen øker sin inntekstsside på kort og lang sikt. Eksempler er stedsutvikling og bolystprosjekter, næringsutvikling, utvikling knyttet til klima og realisering av den nye klimaplanen, kommunikasjonsrelaterte prosjekter som profilering og utvikling av kommunens hjemmeside. Alle prosjekter bør bidra til å skaffe kommunen positiv oppmerksomhet og bidra til flere innbyggere.

Venstres forslag gikk oprinnelig ut på å sette av 1 mill kr til dette fondet, men i løpet av kommunestyremøtet ble det vedtatt å omdøpe et nåværende fond på 1,3 mill kr til å dekke formålet med dette utviklingsfondet. Det nye forslaget ble vedtatt av et enstemmig kommunestyre.

Kompetanse.
For å beholde og ta vare på de ansatte i kommunen samt kvaliteten på tilbudet de skal yte ovenfor innbyggerne foreslo Geir Rune Nyhus og Venstre at det ble opprettet et kompetansefond for etter- og videreutdanning for de ansatte i Østre Toten kommune. Forslaget gikk konkret ut på å avsette 0,5 mill kr for 2010 til dette tiltaket, samt 1 mill kr hvert år de neste 3 årene, og at rådmannen skal forvalte dette fondet og utarbeide retningslinjene for bruken av det. Også dette forslaget fikk flertall, men mot stemmene til Ap og SV.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**