Nytt Vinterkjærkryss på E18 med sikker av- og påkjørsel – ferdigstillelse innen 2012.
Her er det avgjørende viktig for Risør at vi får til en helskalautbygging av Vinterkjærkrysset, og ikke bare en økt høyde i de to tunellstrekningene øst og vest for avkjørslen til Risør slik det er skissert i planforslaget 2010-2013.
Eksisterende Vinterkjærkryss ble planlagt for rundt 50 år siden og ivaretar ikke de trafikksikkerhetsstandarder vi i dag forbenter for et knutepunt til en av Sørlandsbyene.
Det er ikke etablert nedbremsingsfelt eller påkjøringsfelt selv om både avkjøring og påkjøring til E18 er i umiddelbar nærhet til tunell.
De to tunellstrekningene øst og vest for Vinterkjærkrysset er de dårligste langs hele E18
Det er stort etterslep av vedlikehold generelt
I tillegg er det avgjørende viktig for videreutviklingen av Risør at vi får økt standard på tilkoblingen til E18 idet Risør i dag er den eneste av Sørlandsbyene med en farig tilknytning til E18. Skal Risør få til en videre vekst mener vi at de øvrige kommunene langs E18 må medvirke til at også Risør får en sikker og fremtidsrettet avkjøring.
En helskala utbygging av Vinterkjærkrysset vil ikke gå på bekostning av den planlagte utbedring av E18 fra Arendal til Tvedestrand, idet det her er lang veg igjen før reguleringsplan og trasevalg er klart.
Reguleringsplan for Vinterkjærkrysset er ferdig behandlet og vedtatt i kommunale organer, og det er bare å stikke spaden i jorda straks.
I st.meld nr 30 for 2000 – 2001 lagt til grunn bompengefinansiering av ny E18 fra Sundebru til Vinterkjær. Som kjent ble krysset tatt ut av utbyggingen i ettertid da det var behov for penger andre steder.
I tillegg er det viktig at planlegging av ny E18 fra Arendal til Akland ferdigstilles for hele vegstrekningen fra Arendal til Akland. Dette er meget viktig slik at vi ha ferdige planer dersom det kan skaffes penger tilveie ved en senere anledning.
Etablering av GS veg med belysning langs hele R416 fra Risør til E18 på Akland med oppstart i 2010
I planutkast er det lagt inn GS veg fra Frydendal til Østebø med ferdigstilling i 2013. Dette bes fremskjøvet til ferdigstillelse innen utgang av 2011
Planarbeide bes iverksatt straks og vedtaket må innbefatte utarbeidelse av planprogram for hele strekningen fra Frydendal til Akland
Risør er i dag den eneste Sørlandsbyen med lang tilførselsveg fra sentrum til E18 med rundt regnet 12 km dårlig veg med dødsulykker og mange andre alvorlige ulykker.
Stekningen er uten belysning, gang eller sykkelsti.
De øvrige Sørlandsbyene ligger alle på eller ved E18 med gode av- og påkjøringsmuligheter til E18. Det er derfor svært viktig for Risør å få etablert en sikker avkjøring og sikker veg mellom sentrum og E18.
Vi mener de øvrige byene må bidra til å utligne dette negative konkurransefortrinn Risør i dag har.
Risør kommune er også en fraflyttingskommune og har behov for å snu denne negative utviklingen og da er det svært viktig at det kommer en sikker R416 med et sikkert påkjøringsfelt på E18.
Etablering av fortau langs F1 fra Hope skole til Karolina
Ferdigstilling av fortau langs strekningen bes innarbeidet i planen med ferdigstillelse 2010
Vi ønsker å beholde en tredelt barneskole i Risør – Hope, Søndeled og Sentrum
For å sikre tilvekst for skolen på Hope har vi etablert nye boligområder på Sandnes og da gjenstår sikker skoleveg mellom boligfeltene og skolen hvor det også er flere fritidsaktiviteter.
Bystyret har derfor bevilget midler over investeringsbudsjettet for å bygge fortau og sikre skolegangen for barn og unge langs strekningen fra Hope skole til Karolina.
Strekningen er en fylkesveg og det er pr ds inngått en avdale om kostnadsdeling på en del av strekningen.
Vi ønsker å ferdigstille hele vegstrekningen og ber om deltakelse også fra veieier av F1.
En kostnadsdeling av utbedringen vil etter vårt syn være en vinn vinn situasjon for begge parter.
Utbedring av Buviksvegen/Kranveien
Vi viser her til tidligere møte med vegsjefen og avklarende møte angående del av vegstrekningen fra Holmen til Furumoveien
Punktutbedring langs Buviksvegen bør inn i planen med ferdigstillelse innen 2011
De etablerte innsnevringer langs Kranveien fra Furumoveieg til Buviksvegen bør fjernes og erstattet med veghumper eller tilsvarende for å bedre sikkerheten.
Slik det er i dag tvinges trafikken over i motatt kjørebane og det skaper tidvis farlige forhold
I tillegg er det vansker i forbindelse med brøyting
Problemer også ved snåfall da merkingen av innsnevrigene ikke er synlge for kjørende
Risør kommune kommer tilbake til kostnadsdeling for den del av Buviksvegen som ligger i tilknytning til Holmen, jf beslutning ved befaringen i området
R416 sentrum og langs Strandgata
Her er det satt inn noe midler på planen, men ikke tilstrekkeleig til at området kan ferdigstilles i den takt kommunen jobber med å ferdigstille arbeidet.
Det bør avsettes midler til ferdigstillelse slik at området kan etableres med et fremtidsrettet tiltak som ivaretar de myke trafikanter på en god måte gjennom hele sentrum
Risør kommune kan også her diskutere en deling av kostnadene
R351 – punktutbedring bør økes
Utbedring er lagt inn i plan, men med for små beløp
Den samlede størrelse for utbedring bør dobles med tanke på den aktivitetsøkning det er lagt opp til langs vegen helt frem til Kragerø grense
Gang/sykkelsti fra gml E18 v/Wormli til Kvernvik (ved Søndeled)
det er etablert gangveg/sykkelsti langs den gamle E18 fra Søndeled til Womli og denne strekning bør fortsette frem til Kvernvik
Begrunnelsen er at det i ettertid er etablert en større barnehage, en fortballarena, et boligfelt i området ved Kvernvik/Kalstadheia.
Risør kommune kan også her diskutere en deling av kostnader.
Det må nevnes at Risør er en randsonekommune og at det også er et ansvar for mer sentrale kommuner å ivareta mindre kommuner i randsonen slik at også vi som ligger utenfor Agderbyen kan få noe av veksten Agder har både hva innbyggertall og arbeidsplasser angår.