Slaget på Stiklestad utsatt

Fylkesrådet i Troms har gjennom Fylkestinget invitert Landsdelsutvalget til en diskusjon omkring ny organisering og hensiktsmessigheten ved å ha med Nord-Trøndelag. Ingen faste utsendinger fra Troms møtte, og saka ble utsatt på møtet på Stiklestad i går.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Både fylkesordfører, fylkesrådsleder og de to faste fra opposisjonen i Troms uteble da Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Nord-Trøndelag skulle møtes på årets siste møte. Roar Sollied er vara for opposisjonen og var eneste deltaker fra Troms, foruten administrasjonens stabssjef. -Jeg følte meg nærmest som Tore Hund, sier Sollied på solid historisk grunn på Stiklestad i Verdal. Men slaget er denne gang utsatt og dermed flyttet fra det nasjonsbyggende åsted.

Avventer valg av Svensgaard
Fylkesrådsleders fravær første også til at valg på ny leder ble utsatt, for det var nettopp fylkesrådsleder i Troms som var innstilt. LU vil først høre hvilken politikk ny leder vil forfekte. I Troms velges Fylkesråd Svensgaard II neste fredag i Troms hvis alt klaffer for kvintetten fra AP, H og KrF.

Klare signaler for et LU i framtida
Debatten i saka om virksomhetsplan og budsjett 2010 ga likevel signal om at de øvrige fylkeskommune var klar for et videre samarbeid i Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Nord-Trøndelag.

Øvrige innledninger og saker var Rock City Namsos/Kulturinkubatorer; Fornybar energi i nord; Internasjonal amatørteaterfestival i Tromsø 2011; Prosjekt Desentralisert fagskoleutdanning ved e-læring; Desentralisert høyere utdanning for distrikter og næringsliv; Forslag om Bodø som “utpekt” nasjonal havn i tillegg til Tromsø i nord, samt en vudering av Kirkenes som framtidig nasjonal havn i et nordområdeperspektiv. Det ble også en diskusjon om et par saker som har vært kjørt av landsdelsrådet: Hurtigrutens seilingsmønster og utredning omkring en landsdelsdekkende avis for Nord-Norge.

Roar Sollied på LU

Foto: Willassen LU

Dagen endte med felles middag i nyåpna Stiklastadir etter en tur rundt alteret i Hellig Olavs kirke, der fresken viser Tore Hund i alle fasonger fra morder til forsonende og angrende pilgrim på veg ut til høyre…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**