Bystyresaker 25.11.2009

Hva stemte Venstre i saken om Aquarama og om nytt lån til Start?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nytt lån til Start?

Bystyret sa nei til å låne Start nye 6 millioner kroner. Kommunen har tidligere lånt Start 40 millioner til svært gode vilkår. 30 av millionene er avdragsfrie i 10 år, og rentebetingelsene er gode. Dette ble gjort i forbindelse med bygging av ny stadion. På et seinere tidspunkt er stadion solgt.

Nå vil Start at kommunen låner klubben ytterligere 6 millioner da en har vansker med å skaffe driftskapital. Venstre stemte mot å innvilge dette. Pengene måtte eventuelt tas fra kommunens disposisjonsfond, da det ikke er lovlig for kommunen å låne penger til et slikt formål. Kommunen har i dag ikke god økonomi.

Vi mener det vil gi et helt feil signal å bruke skattepenger på dette formål, når avdelinger i kommunen må redusere på innkjøp og aktivitet på grunn av anstrengt kommunal økonomi.

Aquarama

Venstre i Kristiansand har valgt å gå inn for Aquarama fordi det gir et fantastisk flott tilbud både for besøkende og for byens befolkning, men spesielt vil barn og familier kunne nyte et badeland dagens kommuneøkonomi umulig kan finansiere.

Hvem har talt barnas sak når det gjelder etablering av badeland i Kristiansand? Venstre fikk e-post fra en far som sier: "I all støyen med motstand mot Aquarama må politikerne ikke glemme at det også er veldig mange som er for dette prosjektet! Jeg, og mange andre småbarnsforeldre, ser veldig fram til å endelig få et skikkelig svømme-anlegg her i byen. Svømmeanlegg og badeland er noe vi virkelig trenger. Spesielt barn, unge, skoler og idrettslag ser fram til å endelig å få et skikkelig anlegg".

Det er særlig den eldre del av befolkningen som har mobilisert mot utbyggingen.

Venstre fremmet to forslag i saken. Først: "Maksimal byggehøyde reduseres tilsvarende en etasje". Det ville bety at en reduserte høyden fra seks til fem etasjer. Forslaget falt med 31 mot 24 stemmer. Det andre forslaget: "Plan for utforming av takflater skal godkjennes av byutviklingsstyret". Dette for å sikre at en ikke får unødige skjemmende tekniske installasjoner. Forslaget ble vedtatt.

Bystyret voterte også over forslaget om at "Det skal arbeides aktivt med sikte på å etablere en bussring i Kvadraturen". Dette er en sak Kristiansand Venstre ønsker sterkt skal komme på dagsorden. Bystyret stemte ned forslaget med 12 mot 43 stemmer. Motstanden ble begrunnet med at en ønsker denne saken vurdert i forbindelse med debatt om utvikling av kollektivtrafikk generelt. Og ikke knyttet opp mot Aquarama.

Dag Vige, gruppeleder

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**