Høyre, KrF og AP legger ned Skånland vgs

Roar Sollied (V) beklager at Venstre og opposisjonen ikke fikk gjennomslag hos det nye innelaget på Fylkestinget. Nå legges Skånland vgs ned.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Roar Sollied på telefonen

Foto: MNS

I Fylkestinget i dag fremmet Roar Sollied forslag på vegne av Venstre, SP, SV, Kystpartiet, FrP og Rødt for å avvente skolesammenslåing til en prosess er gjennomført i hele fylket fram til okt 2010. Forslaget falt med knappest mulig margin: 19/18. Selv posisjonspolitikere som egentlig var imot nedlegging, stemte for.-Dette er en ny biodieselsak, sier Sollied. -Opposisjonen har varslet lovlighetskontroll etter vedtaket, som er gjort uten medvirkningskravene i Arbeidsmiljøloven og Hovedavtalen. Dessuten er allminnelig saksbehandlingsskikk er lagt til side, sier Sollied.

Sak 98/09 Skolestruktur i Troms

1. Fylkestinget beklager den altfor korte og mangelfulle saksforberedelsen for kostnadsbesparelser i skolesektoren som skolene og lokalsamfunnene har vært utsatt for.

2. En eventuell endring av dagens skolestruktur iverksettes ikke før Fylkesrådet har gjennomført en bred prosess fram til behandling i Fylkestinget i oktober 2010, som blant annet ivaretar bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven. I denne prosessen skal det i tillegg til økonomi fokuseres på forhold som frafall, kvalitet i læring, bruk av ny teknologi, elevtransport, borteboere, næringsutvikling og regional utvikling. Det forutsettes at også kommunene blir involvert.

3. Fylkestinget ber Fylkesrådet vurdere forsøk med samdrift av ungdomsskole og vg skole med en eller flere kommuner og andre.

4. Fylkestinget ber Fylkesrådet utrede tiltak for innsparinger i skolene gjennom energiøkonomisering og effektiv samdrift mellom de videregående skolene, og vurdere ny forvaltning av eiendom og gårdsdrift ved Senja vg skole.

5. Med bakgrunn i den store bredbandsatsingen i fylket, ønsker Fylkestinget at Troms blir landsledende innenfor bruk av nye teknologiske modeller for desentralisert videregående opplæring. Dette må ses i nær sammenheng med satsingen innenfor regional utvikling. Gjennom investeringer for utvidet bruk av nye nettløsninger og videokonferanse for distribuerte klasser ønsker Fylkestinget å bidra til et bredt fagtilbud også der søkertallet er lavt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**