Valen og Borten Moe svikter velgerne

– Både Snorre Valen og Ola Borten Moe profilerte seg som miljøpolitikere i valgkampen, men ved første mulighet i Stortinget vil de stemme for et miljøfiendtlig forslag, sier Venstres Guri Melby. I Adresseavisen i dag sier SVs Snorre Valen og SPs Ola Borten Moe, at de vil stemme for regjeringens miljøfiendtlige forslag om økning i avgiften på biodiesel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– Med dette begår de et stort svik mot sine velgere. Begge to var i valgkampen svært opptatt av å framstille seg som miljøpolitikere, og særlig SP har i valgkampen snakket mye om utvikling av grønne næringer og fornybar energi. Dette står i direkte motstrid til å innføre en avgift på biodiesel, noe som vil gjøre det tilnærmet umulig å få lønnsomhet i denne næringa, sier Melby.

– Denne saken er ikke bare et eksempel på at regjeringa ikke makter å følge opp klimaforliket, den er også et eksempel på at regjeringspartienes stortingspolitikere sitter maktesløse når regjeringen først har bestemt seg. Jeg blir skremt over regjeringas manglende vilje til å innrømme at de har tatt feil, og det viser nok en gang at makten er flyttet fra stortingssalen og over til forhandlingsrommet der Navarsete, Halvorsen og Stoltenberg sitter, avslutter Melby.

Du kan lese mer om denne saken på www.venstre.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**