Regjeringen uten troverdighet i miljøpolitikken

Oppland Venstre beklager sterkt at den rødgrønne regjeringen går inn for å innføre en avgift på miljøvennlig biodiesel sier fylkesleder Bjørg S. Lien. Det er et alvorlig tilbakeslag for miljøarbeidet at regjeringen stopper et viktig tiltak som på kort sikt vil kunne bidratt til å redusere klimautslippene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Flere buss- og lastebilsselskap som har tatt ansvar for miljøet og som bruker biodiesel tvinges nå av regjeringen til å gå tilbake til å bruke fossilt drivstoff og derved øke sine utslipp.

I Norge har det vært avgiftsfritak for biodiesel i omlag 10 år. En rekke bedrifter har investert med utgangspunkt i at disse rammene skulle bli opprettholdt og vi var i ferd med å bygge opp et unikt kompetansemiljø innen dette området. Habiol AS på Hadeland er ett av selskapene som har kommet lengst i produksjon av biodiesel i Norge. Nå endres rammevilkårene deres dramatisk og i verste fall stopper all norsk biodieselproduksjon opp og produksjonsanlegg stenges. Norske Skog varsler at også deres planer om produksjon av biodiesel basert på trevirke vil bli rammet.

Den politikken som den rødgrønne regjeringen fører kan også få store konsekvenser for investeringsviljen innen andre typer miljøteknologi som i dag er avhengig av drahjelp fra staten. Regjeringen burde i stedet satse offensivt på å legge til rette for nye grønne bedrifter innen fornybar energiproduksjon og nye miljøløsninger.

Det er helt utrolig at regjeringen så kort tid før klimaforhandlingen starter i København fjerner et av de mest effektive tiltakene for å redusere klimautslippene i Norge, og at de slik signaliserer at Norge er et land som er uten troverdig i miljøspørsmål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**