Kjemper for Fozia og Abbas

Fozia og Abbas Butt sitter i kirkeasyl på Holmlia fordi de trues med utkastelse på grunn av en byråkratisk feil deres nå avdøde mor hadde begått.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nestleder i Venstre, Ola Elvestuen har kastet seg inn i kampen for rettferdighet for Fozia og Abbas Butt. Onsdag 18.november stilte han opp sammen med et tyvetalls demonstranter utenfor Justisministerens kontor for å holde støtteappell samtidig som over 2000 underskrifter ble overlevert til Justisministeren med krav om ny behandling av saken.

—Det er opplagt at disse skal få bli. Vi gir mindreårige ansvar for noe som moren har gjort. Denne saken viser hvor galt det går når det går prestisje i en forvaltningssak, sa Elvestuen til demonstrantene.

Elvestuen stiller seg også kritisk til hvordan èn enkelt saksbehandler kan ha eneansvaret for behandling av søskenparets sak.

-Vi må se på om Utlendingsnemnda skal bestå som i dag, eller om vi skal opprette en asyldomstol som de har i Sverige, sier Elvestuen som mener Fozia og Abbas må slippe å sitte i kirkeasyl mens saken deres behandles i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Les hele artikkelen hos Nordstrands Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**