Les hele innlegget her:
Den rødgrønne regjeringen vil nå at mer av lærernes skal frigjøres til undervisning. Da må regjeringen gjøre noe med de omfattende kravene til lærerne om rapportering og dokumentasjon. I en Fafo-undersøkelse fra 2009 svarte lærerne at disse kravene går utover tiden de har til å gi tilbakemelding til elevene og dermed læringen.
En OECD-rapport viste nylig at norsk skole har en svakt utviklet oppfølgingskultur. Rapporten viser at tilbakemelding, evaluering og oppfølging er en mangelvare. Dette gjelder ikke bare tilbakemelding fra lærer til elev, men også fra rektorene til lærerne og fra kommunene til rektorene. Vi mangler imidlertid ikke tilbakemelding fra disse til staten, snarere tvert imot.
Staten synes ikke å ha tillit til at kommunene, skolene og lærerne vil gi et godt nok tilbud til elevene. Derfor har staten gitt en lang rekke lover, forskrifter og rundskriv som disse må forholde seg til. Staten følger opp om reglene blir fulgt gjennom omfattende krav om dokumentasjon og rapportering om hva som skjer i klasserommene.
I NRK-serien «Lærerne» sa en lærer at den beste måten å få kontroll på er å slippe kontrollen og vise folk tillitt. Staten bør stole på at kommunene, skolene og lærerne kan finne fram til gode løsninger, selv uten statlige rundskriv. Staten bør fastsette overordnede målsettinger, rammer og prinsipper for skolene, men gi stor frihet innenfor disse.
Kommunene har det formelle ansvaret for skolene og bør også få reell myndighet til å styre skolene ut fra lokale forhold. Skolene bør få frihet til å prøve ulike løsninger og dermed lære av hverandre. Lærerne bør få bruke sin kompetanse til å gi god undervisning til elevene heller enn til å dokumentere og rapportere. Elevene trenger tilbakemelding fra lærerne mer enn staten!