– Flertallet tør ikke gjøre noe!

Venstre er ikke overrasket over BTs oppslag om at Bergen har landets høyeste biltetthet. – Dette er rett og slett et bevisst valg fra flertallspartiene, hevder gruppelederne til Venstre på fylkestinget og i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Bergen vei

Flertallet på kommune- og fylkesnivå skylder på hverandre når de blir konfrontert med samferdselsproblemene i Bergensområdet.
– Dette er bare et spill for galleriene, mener Hans-Carl Tveit, Venstres gruppeleder i bystyret.
– Situasjonen vi opplever er politisk ønsket av partier som ikke ønsker å begrense privatbilismen.

Harald Hove portrett

Hadde man ønsket å innføre nødvendige tiltak, hadde det vært fullt gjennomførbart.
– Det handler ikke om hvem som formelt har ansvaret for kollektivtrafikken, slik en del bypolitikere påstår, understreker Harald Hove, gruppeleder på fylkestinget.

KrF, Høyre og FrP sitter med makten begge steder. – De har ikke vist politiske vilje til å begrense trafikkproblemene ved å fremivse en bevisst satsing på buss, konkluderer han.

Hans-Carl Tveit

Tveit mener saken i BT er dyster lesning, men hevder partiene i byrådet driver dobbeltkommunisering. – Hadde byrådet lagt opp til omfattende park-and-ride, spesielt i Åsane, ville mye av privatbilismen kunne blitt fjernet samtidig som kommunen kunne skaffet midler til andre samferdselstiltak, påpeker han.

Hove mener flertallet på fylkestinget har gjort en slett jobb med kollektivtrafikken. – Hadde fylket virkelig ønsket å gjøre noe for samferdselssektoren, hadde man innført både rushtidsavgift og beholdt takstfrysen på kollektivreisene, påpeker han.

Dette hadde ikke bare ført til mindre trafikk, men også utløst betydelige midler fra den statlige Belønningsordningen som igjen kunne gjort fylket i stand til å utbedre framkommeligheten for buss og bane. – I 2009 har Bergen mistet i alle fall 40 millioner fra staten som kunne gjort fylket i stand til å utbedre framkommeligheten for buss og bane. Vi kan lett tape tilsvarende beløp hvert år også i 2010 og 2011. Her har flertallet både i bystyret og fylkestinget vist manglende politisk vilje, avslutter Hove.

Buss
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**